Regeringen söker generaltulldirektör och chef till Tullverket

Arbetsbeskrivning

Tullverket ansvarar för tullfrågor i Sverige. Myndigheten ska bidra till ett väl fungerade samhälle och utföra sina uppgifter på ett sätt som är rättssäkert, kostnadseffektivt och enkelt för såväl allmänhet och företag som Tullverket. Tullverket ska tillhandahålla information och god service så att allmänhet och företag har goda förutsättningar för att kunna fatta långsiktiga och hållbara beslut. 

Tullverket ska fastställa och ta ut tullar, avgifter och andra skatter samt avgifter så att en riktig uppbörd kan säkerställas, övervaka och kontrollera trafiken till och från Sverige så att bestämmelser om in- och utförsel av varor följs samt förebygga och motverka brottslighet i samband med in- och utförsel av varor. Tullverket bedriver också viss utrednings- och åklagarverksamhet i fråga om brott mot bestämmelserna om in- och utförsel av varor. Tullverket ska även bedriva viss verksamhet i fråga om rattfylleribrott.

Tullverket har ca 2000 medarbetare och verksamheten bedrivs i hela landet. Personalen finns framförallt vid de tre huvudorterna; Stockholm, Malmö och Göteborg. Huvudkontoret ligger i Stockholm. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en dokumenterat god chef och ledare med
• Erfarenhet av att leda genom andra chefer.
• Erfarenhet från arbete på ledningsnivå i en större organisation.
• Goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser.
• Förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom.
• Erfarenhet av EU-arbete eller annat internationellt samarbete.
• Goda kunskaper i svenska och engelska.

Du ska också ha förmåga att 
• Leda och utveckla Tullverkets verksamhet.
• Tillsammans med överdirektören driva och genomföra förändrings- och effektiviseringsarbete.
• Arbeta flexibelt, prestigelöst och med hög integritet.
• Engagera och motivera medarbetare.
• Verka utifrån god social kompetens med en hög förmåga att skapa förtroendefulla relationer.
• Inom givna finansiella och juridiska ramar bidra till att verksamheten bedrivs på det mest effektiva och rationella sättet.
• Företräda verksamheten, nationellt och internationellt, med ett professionellt och förtroendefullt förhållningssätt till uppdragsgivare, intressenter och media.
• Arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
• Leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur.
• Företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med andra myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.

Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av förvaltningspolitiska och offentligfinansiella frågor.
• Erfarenhet från utvecklings- och förändringsarbete, gärna med stort inslag av it.
• Erfarenhet av jämställdhetsfrågor och mångfaldsarbete.
• Erfarenhet av tull-, skatte- eller brottsbekämpningsfrågor.
• Akademisk utbildning i t.ex. ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap.

Övrigt
Du måste vara svensk medborgare för att kunna utnämnas till generaltulldirektör och chef för Tullverket. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Mer information
Mer information om befattningen lämnas av Leif Jakobsson, statssekreterare, Maria Åhrling, enhetschef, båda Finansdepartementet. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Jan Lindberg, kansliet för chefsförsörjning av myndighetschefer. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 1000.

Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet.

Intresseanmälan
Välkommen med din skriftliga intresseanmälan inklusive cv senast den 8 juni till Finansdepartementet, 103 33 Stockholm. Skicka anmälan i ett kuvert märkt med referensnummer Fi2018/02124/S3. Ange din postadress och ditt telefonnummer i intresseanmälan.

En bekräftelse på att vi har mottagit din intresseanmälan skickas till dig efter sista ansökningsdag.


Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 maj 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kommundirektör

Kommundirektör

8 februari 2024

Project Director

Project Director

30 november 2023