Registrator

Arbetsbeskrivning

Älvdalens kommun är till ytan en av Sveriges största kommuner med ca 7000 invånare och 540 medarbetare. Älvdalens kommun har en fantastisk natur som uppmuntrar till friluftsliv, sport, jakt och fiske. Vi har ett gott kulturutbud och rikt musikliv. Vi tror på en bra balans mellan arbete och privatliv och att du ska känna dig trygg och säker i ditt arbete. Älvdalens kommun arbetar ständigt med förbättringar. Vi arbetar aktivt med värdegrunder och arbetsmiljö och har friskvård i fokus.

Kommunens söker nu en registrator med arkivansvar. Registratorn tillhör administrativ service och den interna serviceförvaltningen. I arbetsgruppen finns ca 20 medarbetare, utspridda över kommunen. Registratorn ansvarar bland annat för att kommunen hanterar handlingar på ett korrekt sätt och stöttar kommunens samtliga verksamhetsområden. Registratorn jobbar i ett team med registratorer och sekreterare och delar ansvar med övriga i teamet.

På kommunen arbetar du i rollen som registrator och har ett stort eget ansvar för hur kommunen hanterar handlingar. Du har kunskap om offentlighet och sekretess och gillar administrativ ordning. Du kommer att arbeta nära kommunsekreteraren och utskottsekreterare, kontaktcenter och kommunens assistenter och bidra med administrativt stöd där så behövs. Du ska trivas i en varierad administrativ roll med fokus på registratur och arkivansvar. Du har ett stort eget ansvar för såväl planering som genomförande av arbetsuppgifter. Högt tempo och många bollar i luften motiverar dig. Vi är en verksamhet under uppbyggnad och utveckling varför ständiga förbättringar ska vara självklart och en lösningsinriktad attityd nödvändig.
Du kommer ansvara för Älvdalens kommuns registratur och arkivhantering. Du kommer även ansvara för upprättande, införande och uppföljning av Älvdalens kommuns dokumenthanteringsplan vilket sker i samband med driftsättningen av ett nytt ärendehanteringssystem. Arbetet innebär diarieföring, upprättande, avslutande och arkivering av handlingar. Arbetet innefattar också att vid frånvaro kunna stötta kommunsekreteraren i dennes uppgifter.
Kvalifikationer

Vi ser gärna att du har en juridisk bakgrund då offentlighet och sekretess samt kännedom om kommunallagen och förvaltningslagen är ett måste. Tidigare erfarenhet av arbete som registrator i en myndighetsutövande organisation är önskvärt men inte nödvändigt. Du måste ha god kännedom om de lagar och regler som styr området och grundläggande kunskap om hur offentlig förvaltning fungerar. Vi sätter stort värde på de personliga egenskaperna och lämpligheten för uppdraget.
Du som söker har relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kompetens från arbete inom myndighetsutövande verksamhet.
Du ska ha mycket god datorvana och ser IT som ett stöd i din yrkesutövning. Då arbete omfattar mycket kommunikation både skriftligt och muntligt krävs goda kunskaper i svenska.
Befattningen kräver att du är ansvarstagande och har stort sinne för struktur och ordning. Vi värdesätter noggrannhet och god prioriteringsförmåga. Som person bör du vara prestigelös och tillmötesgående. Du måste vara lösningsinriktad och ta ett stort eget ansvar för att hantera de utmaningar som finns i arbetet. Du måste ha förmåga att självständigt planera och genomföra arbetsuppgifter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Thomas Kjellson
0251-312 25
Kostchef Åsa Kluck
0251-31184
Förvaltningschef Mariana Resar Bogg
0251-312 34
Lönechef Lena Ullström
0251-312 04
Ekonomichef Jonas Källman
0251-311 88
Lönechef Lena Ullström
025131204

Sammanfattning

Besöksadress

Permatsvägen 1
Älvdalen

Postadress

Box 100
Älvdalen, 79622

Liknande jobb


Registrator

Registrator

7 maj 2024