Registrator

Registrator

Arbetsbeskrivning

Till registratorskontoret vid Åklagarmyndighetens huvudkontor söker vi en registrator. 

Registratorskontoret är en del av rättsavdelningen, som har ett övergripande ansvar för rättsliga frågor inom Åklagarmyndigheten. Avdelningen har ca 25 medarbetare. Vid avdelningen handläggs bl.a. riksåklagarens ärenden i Högsta domstolen och ärenden om utlämning och internationell rättslig hjälp. Avdelningen ansvarar även för biblioteket, internationella strategiska frågor samt för myndighetens arbetsordning och utgivningen av olika styrdokument såsom föreskrifter, allmänna råd, riktlinjer och handböcker.   

Dina arbetsuppgifter

I arbetsuppgifterna ingår bl.a.

att registrera handlingar och dokument i diarieföringssystemet Platina och i systemet Cåbra
att lämna ut allmänna handlingar efter begäran från enskilda medborgare, myndigheter och media
att tillsammans med övriga registratorer, samarbeta och stötta andra avdelningar inom myndigheten i frågor som rör registrering och hantering av handlingar.
viss arkivering, posthantering och telefonförfrågningar.
Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har

gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
erfarenhet av registratorsarbete, administrativt arbete eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration
goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du arbetar eller har arbetat med administration inom rättsväsendet eller om du arbetar eller har arbetat som handläggare på Åklagarmyndigheten eller Ekobrottsmyndigheten

Vi vill också att du

är noggrann och ansvarstagande
har en god förmåga att planera, prioritera och strukturera ditt arbete
är initiativrik
är självständig
har en god analytisk förmåga
är kommunikativ, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.

Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss .

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten Huvudkontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 februari 2024
  • Ansök senast: 11 mars 2024

Besöksadress

Östermalmsgatan 87 C
None

Postadress

Box 5553
Stockholm, 11485

Liknande jobb


27 april 2024

23 april 2024

23 april 2024