Registrator till Rättsenheten Bergslagen

Arbetsbeskrivning

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp
verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

Vi söker nu en registrator för en tillsvidareanställning med placering i Karlstad.

ARBETSUPPGIFTER
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digital dokument- och ärendehantering. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser. Du deltar i postöppningen, fördelar inkommande post och e-post och diarieför handlingar. Du söker och plockar fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och det är till dig som allmänheten, försäkringsbolag, massmedia m.fl. vänder sig vid begäran om att få ut allmänna handlingar. Du gör sekretessbedömningar och lämnar ut allmänna handlingar. En viktig del i arbetet är att tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av allmänna handlingar och att informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet. Du ansvarar för polisregionens e-postbrevlåda för såväl Polisområde Värmland som för hela polisregionen. Kunna hämta handlingar i närarkiv och kunna sortera in handlingar i närarkiv. Även kunna arbeta ihop med arkivarien och ibland få rycka in för arkivarien, precis som arkivarien ibland får rycka in för registratorn (vid ledigheter, sjukdomar osv).

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
Relevant utbildning mot arkiv och/eller registratur
Erfarenhet av att administrera ärenden inom offentlig förvaltning och van att arbeta i diarieförings- och ärendehanteringssystem.
Erfarenhet av Polisens system.
Van användare av Office-paketet
Goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet så som Arkivlagen, PUL, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen, Offentlighets- och sekretesslagen
Erfarenhet av att jobba som registrator inom offentlig sektor
Körkort B

MERITERANDE
Relevant högskoleutbildning mot arkiv och/eller registratur
Erfarenhet av diarieföring i Polismyndighetens allmänna diarium (PÄr)
Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv, dokumenthantering och gallring

PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på att du är serviceinriktad och har mycket god samarbetsförmåga. Vi ser att du har ordningssinne är noggrann, stresstålig, flexibel och ansvarsfull. Vi ser även gärna att du har ambition att utveckla verksamheten tillsammans med andra och att du har god förmåga att arbeta i grupp, men kan också ta eget ansvar och arbeta aktivt och självständigt inom eget uppdrag.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 20 juni 2016

Postadress

Fleminggatan 18
Stockholm, 11226

Liknande jobb


SAP Architect

SAP Architect

24 augusti 2023

Full stack Software Engineer

Full stack Software Engineer

24 augusti 2023

17 augusti 2023

25 maj 2023