Registrator till Staben på Rättsavdelningen, Kammarkollegiet

Registrator till Staben på Rättsavdelningen, Kammarkollegiet

Arbetsbeskrivning

Är du utbildad registrator och vill fortsätta utvecklas på en spännande arbetsplats? Då kan vi erbjuda dig en intressant tjänst på Sveriges äldsta myndighet. 

Rättsavdelningen består av cirka 55 medarbetare. Avdelningen är indelad i Förvaltningsenheten, Offentligrättsliga enheten, Processenheten och Staben. Denna tjänst finns i Staben som har sju medarbetare; en verksjurist, fyra registratorer, en huvudregistrator och en arkivarie. Staben leds av en enhetschef som även är verksjurist.

Staben har ansvar för myndighetens registratur och arkiv samt tillhandahåller juridisk rådgivning internt, bland annat i förvaltningsrättsliga frågor. Staben ansvarar även för myndighetens arbetsordning och andra styrande dokument samt dataskyddsfrågor.

Viktiga arbetsuppgifter för registratur och arkiv är att registrera, diarieföra och arkivera allmänna handlingar. Myndigheten arbetar för ett mer digitaliserat arbetssätt där registratur och arkiv behöver vara delaktiga. I dagsläget hanteras en hel del pappershandlingar som framöver kommer att minska genom ökad digitalisering och införande av e-tjänster. I ett lite längre perspektiv ser vi därför att rollen som registrator kommer bli mer granskande, kravställande och utbildande.

Vi har ett nära samarbete i hela gruppen och hjälps åt vid arbetstoppar.

Vi söker nu en ny medarbetare när en av våra registratorer ska gå i pension. Vi sitter i nyrenoverade lokaler centralt på Slottsbacken i Gamla stan.

 Arbetsbeskrivning


• Postöppning, e-postbevakning, diarieföring, besvarande av telefonsamtal
• Utlämnande av allmänna handlingar
• Kontroll och arkivering av diarieförda ärenden
• Kontinuerlig kvalitetskontroll över diarieföring i systemet
• Utbildning av handläggare i diarieföring
• Bistå arkivarien vid behov

Kammarkollegiet arbetar sedan en tid tillbaka främst i ärendehanteringssystemet Platina. Systemet är relativt nytt för Kammarkollegiet och registraturen har en viktig roll i den fortsatta utvecklingen av detta. I rollen ingår också att vara delaktig i arbetet med att utveckla verksamheten och framtagande av rutiner. Arbetet är omväxlande och innebär att du kommer att ha många kontakter både internt och externt.

Är du vår nya medarbetare? 

Vi söker dig som har:

-eftergymnasial utbildning som registrator/dokumentcontroller eller arkivarie

-minst två års relevant och aktuell erfarenhet av att ha arbetat som registrator/dokumentcontroller eller arkivarie inom offentlig förvaltning

-goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning

-goda kunskaper i MS Office

-lätt för att lära dig nya system

-goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har:

-akademisk utbildning inom området

-erfarenhet av att ha arbetat i ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina.

Personliga egenskaper
Som person är du noggrann, ansvarstagande, strukturerad och har ordningssinne. Du är prestigelös och har lätt för att samarbeta. Vi ser att du är serviceinriktad och har en positiv inställning. Du arbetar självständigt genom att ta ansvar och egna initiativ, både på egen hand och i grupp. Utöver det vill vi att du är intresserad av att delta i och bidra till utvecklingen av vår verksamhet.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.  

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, via https://www.kammarkollegiet.se/jobba-har/lediga-jobb, senast den 24 maj 2022. 

Kontaktpersoner

Om du har några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta:

Liselott Tingstål, t f huvudregistrator, telefon 08-700 07 17
Tomas Gustavsson, enhetschef, telefon 08-700 07 24

Fackliga ombud:

Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson, ST, telefon 08-700 06 40

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

http://www.kammarkollegiet.se

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 maj 2022
  • Ansök senast: 24 maj 2022

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


27 maj 2024

Registrator/arkivarie till kund i Ockelbo

Registrator/arkivarie till kund i Ockelbo

23 maj 2024

Registrator till utbildningsförvaltningen

Registrator till utbildningsförvaltningen

21 maj 2024

21 maj 2024