Registrator/Handläggare

Registrator/Handläggare

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Kommunledningsförvaltningen har fokus på ledning, samordning och uppföljning för att kommunkoncernen ska arbeta effektivt med invånarnas bästa i fokus. Förvaltningen leder och samordnar samhällsbyggandet och jobbar för hållbar tillväxt i Halmstads kommun. Tillsammans ansvarar vi också för styrning och utveckling av kommungemensamma frågor som HR, kommunikation, administration och ekonomi.

Överförmyndarkansliet tillhör avdelningen för ledningsstöd och består i dagsläget av 11 personer: chef, överförmyndarjurister, handläggare, granskare, registrator och ekonom.

ARBETSUPPGIFTER
Brinner du för ordning och reda och gillar att ha många bollar i luften samtidigt? Vill du vara en del av ett arbetslag med driv och engagemang som hjälper de utsatta i samhället? Då kan du vara vår nya registrator/handläggare!

Tjänsten är en delad tjänst där ansvarsområdena kommer vara registrering, arkivering och rekrytering av gode män. Målsättningen för tjänsten är att du ska agera som ett nav i verksamheten; att ärenden kommer in och blir rätt från början. Din arbetsplats är på plats i Rådhuset där du ansvarar för att ta hand om både fysiskt och digitalt inkommande handlingar och besvarar inkomna frågor. Du ansvarar för att postrutiner är uppdaterade. Genom att scanna det som inkommer fysiskt och registrera ärenden i verksamhetssystemet, lägga in handlingar i akter, avsluta och arkivera akter samt löpande gallra i handlingar ser du till att det är ordning och reda i ett ärende. Du kommer att vara myndighetens arkivredogörare. Du har en viktig roll ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Utmaningen för registratorsrollen är att hantera en stor mängd handlingar, hålla många ärenden i luften och att registrera dem rätt.

I den andra delen av rollen ingår att rekrytera gode män och förvaltare genom en tillhandahållen process. I processen ingår intervjuer för att stämma av om kandidaterna är kvalificerade för uppdraget. Det ingår även att genomföra registerkontroller på potentiella kandidater. Du kommer skicka ut uppdragsförfrågningar till gode män och förvaltare vid behov och lämna förslag på ställföreträdare till handläggare. Du kommer att ha kontakt med såväl kommuninvånare, förmyndare som gode män och delta i nätverk med kommunens registratorer.

På sikt kan rollen komma att innefatta andra arbetsuppgifter utifrån intresse, styrkor och verksamhetens behov.

KVALIFIKATIONER
Du har någon form av eftergymnasial utbildning inom administrativt arbete och inom juridik och gärna någon form av registratorsutbildning. Din arbetslivserfarenhet består av administrativt arbete och erfarenhet från registratorsrollen. Har du dessutom erfarenhet av att ha arbetat som administratör inom offentlig verksamhet är det extra meriterande. Då datorn kommer vara ditt främsta arbetsverktyg behöver du vara en van datoranvändare. Har du tidigare erfarenhet av Ciceron och Wärna eller andra överförmyndarsystem har du en extra fördel. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Inom denna verksamhet tar vi tillvara de utsatta i samhällets intressen. Du måste vara lyhörd och ha ett intresse och förståelse för människor, då du kommer ha kontakt med huvudmän, föräldrar, gode män och förvaltare och andra myndighetspersoner. Vid varje kontakt med god man ska du kunna visa uppskattning och förståelse för det de gör, vara serviceinriktad och vänlig. Du är en noggrann person som man kan lita på utför det du åtar dig i tid. Du ser till att upprätthålla kvalitet och produktivitet i arbetet genom att arbeta på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


Registrator, vik

Registrator, vik

17 maj 2024

16 maj 2024

14 maj 2024

Registrator till enheten för stöd och utveckling

Registrator till enheten för stöd och utveckling

10 maj 2024