Reskontraekonom

Arbetsbeskrivning

Är du en fena på ekonomi och administration och tycker om att leverera god service?
Då kanske du är vår nästa medarbetare! Nu söker vi en reskontraekonom som brinner extra för en professionell fakturahantering, men som samtidigt delar vår passion för barnens bästa och vill vara med och utveckla SISAB.

Rollen som Reskontraekonom

I rollen som reskontraekonom på SISAB kommer du stödja organisationen med hanteringen av leverantörsfakturor, kundfakturering och anläggningsreskontra samt hantera in- och utbetalningar av kund- och leverantörsfakturor. Hantera övrig ekonomiadministration gällande verifikationer, arkiv med mera. Du kommer att tillhöra ett team om ca 9 personer där alla har sina olika ansvarsområden. Tillsammans med dina kollegor är du med och samordnar, utvecklar och stöttar Ekonomiavdelningens verksamhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Utbilda och hjälpa medarbetare med leverantörsfakturor samt i programvara för leverantörsfakturor.
• Ansvara leverantörsfakturor som avviker från flödet och processen.
• Ansvara för inkommande påminnelser, räntefakturor och eventuella inkassokrav.
• Hantera kundfakturor, kundkrediteringar och om faktureringar.
• Hantera obetalda kundfordringar, påminnelser och inkassoärenden.
• Ansvara för konto avstämningar av leverantörs- och kundreskontra vid varje bokslut.
• Medverka i arbetet med att aktivera företagets investeringar i anläggningsregister.
• Ta initiativ till att förbättra arbetsprocesser och rutiner inom ramen för enhetens/ avdelningens uppdrag.
• Säkerställa att samtliga underlag till verifikationer finns tillgängliga på ett överskådligt sätt i ekonomisystemet.

I den här rollen har du ett nära samarbete med övriga reskontraekonomer, redovisningsekonomer samt controllers på Ekonomiavdelningen.

Vem är du?

Du gillar såklart siffror lite extra mycket men v tror även att du är en strukturerad reskontraekonom som tycker om att samordna och leverera god service. Du kan hantera flera uppgifter parallellt men har samtidigt förmågan att hålla motivationen uppe och tar dig i mål, även när arbetsuppgifterna stundtals känns monotona och du behöver hantera några fakturor till. Med ett kommunikativt och pedagogiskt förhållningssätt bidrar du till ett gott samarbete och stämning mellan enheterna på avdelningen.

Vidare ser vi att du har:

• Högskoleutbildning i ekonomi eller likvärdig praktisk erfarenhet som motsvarar utbildningsnivån.
• 1-2 års erfarenhet från liknande arbete.
• Meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i Agresso.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning med start efter överenskommelse. För information om tjänsten kontakta Manish Bhatt (Redovisningschef) på tel. 08 508 460 19 eller Marie Langheden (HR-specialist) på marie.langheden@sisab.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sisab
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 oktober 2023
  • Ansök senast: 5 november 2023

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024