Riksarkivet söker en arkivhandläggare till Göteborg

Riksarkivet söker en arkivhandläggare till Göteborg

Arbetsbeskrivning

Om Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer.

Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.

Riksarkivets målsättningar sammanfattas i att vi är länken mellan dåtid, nutid och framtid, samhällets information är säkrad och arkiven är tillgängliga för alla.

Riksarkivet har drygt 400 anställda och finns på elva orter. Vi är inne i ett spännande och omfattande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav.

Om Enheten Göteborg-Lund
Vi söker nu en arkivhandläggare som ska ingå i Landsarkivet i Göteborg, Arkivsektionen.

Sektionen är en del av Enheten Göteborg-Lund som ingår i Avdelningen för arkivverksamhet. Enhetens verksamhet spänner över flera områden såsom att ta emot, bevara och tillgängliggöra arkiv, samt tillhandahålla och främja kunskapen om och användandet av mottagna arkiv. Även rådgivning till kommuner och enskilda arkivbildare ingår.

Sektionen ansvarar för att bevara och förvara mottagna arkiv. Inom sektionens arbete ryms även depåarbete, ordnande och förtecknande, registrering, mottagande av leveranser av statliga och enskilda arkiv samt intendentur.

Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har även två depåer på Hisingen, varav en på Polstjärnegatan, där den aktuella tjänsten kommer vara förlagd.

Om tjänsten
Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav?

Tjänsten innebär främst arbete med ärendehandläggning av olika ärendetyper och framtagning av beställda arkivvolymer till läsesal. De huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer bestå av att handlägga ärenden gentemot myndigheter och allmänhet genom efterforskning, framtagning och utlämnande av uppgifter ur arkivhandlingar. I tjänsten ingår även vaktmästeriuppgifter såsom transporter, kontorsservice och fastighetsunderhåll samt enklare service och underhåll av teknisk utrustning och fordon. Även enklare ordnings- och förteckningsarbete kan förekomma, liksom andra inom sektionen och enheten förekommande arbetsuppgifter.

Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga medarbetare inom myndigheten och externa kontakter. Under en introduktionsperiod kommer du att få gå parallellt med nuvarande befattningshavare inför dennes pensionering för upplärning i ärendehandläggning i vissa specialiserade ärendetyper.

Vi erbjuder


• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö
• flexibla arbetstider,
• goda semestervillkor,
• generös friskvårdsersättning

 

Om dig
Du har gymnasieutbildning med godkända betyg (gärna med administrativ inriktning).

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av ärendehandläggning i offentlig förvaltning och besvarande av förfrågningar i arkivmaterial är meriterande. Meriterande är också tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. Det är även meriterande om du har viss erfarenhet av någon form av vaktmästeri- eller transportarbete.

B-körkort är ett krav.
Truckkort är meriterande.


Personliga egenskaper:

Tjänsten ställer stora krav på god samarbets- och initiativförmåga och god förmåga till eget ansvarstagande. Arbetsuppgifterna kräver självständighet och uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera. Du är noggrann samt service-, resultat- och målinriktad.  Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter, vara prestigelös och sätta verksamhetens behov i fokus. Du ska ha god förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och ha goda kunskaper i engelska.

Arbetsuppgifterna innebär kontakter med övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.

 

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Tjänstgöringsgrad: 100%
Arbetsplats: Göteborg

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2022-02-10

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning.

Eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll göras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Tony Szabo
010-476 72 34
Anton Johansson, ST
010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO
010-476 71 05
Divisionschef Eva-Marie Sahlin
010-476 87 01
Anna Forslund, ST
010-476 80 77
Sektionschef Håkan Rosén
010-476 8468
SACO-S Annika Carlsson
010-476 8424
ST-kultur Bo Danielsson
010-476 8442
Sektionschef Louise Nyberg
010-476 80 59
SACO-S Lina Marklund
010-476 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksarkivet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 januari 2022
  • Ansök senast: 10 februari 2022

Besöksadress

10229 Stockholm
None

Postadress

Box 125 41
Stockholm, 10229

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022