Riskspecialist till Ostlänken, Nya Stambanor

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av riskhanteringsarbete och gillar att skapa helikopterperspektiv? Här har du då en superb chans till meningsfullt arbete som bidrar till framtidens infrastruktur.


Riskspecialist till Ostlänken, Nya Stambanor

Arbetsuppgifter

Programorganisationen för Ostlänken har uppdraget att bygga 16 mil ny järnväg mellan Järna och Linköping. En nödvändig förstärkning av järnvägens kapacitet som bidrar till kortare restider, hållbara transporter och bättre punktlighet i tågtrafiken.
Rollen som riskspecialist innebär i mångt och mycket att man får ett helikopterperspektiv då man stöttar flera olika uppdrag och projekt som befinner sig i olika skeden parallellt. Du arbetar som en del av ett kvalitets- och riskteam där kompetenta och engagerade kollegor samt ett naturligt bollplank alltid finns nära till hands. I arbetsuppgifterna ingår allt ifrån att utbilda i processer och systemstöd till att medverka i nätverk och utvecklingsuppdrag. Som medarbetare i Nya stambanor rår man i hög grad över vilka frågeställningar man jobbar med och hur en arbetsvecka ser ut.
Exempel på arbetsuppgifter:
styra, stötta och samordna riskhanteringen inom programmet och dess projekt
vara drivande i arbetet med att analysera och följa upp arbetet med risker och behandlingar
planera och leda riskworkshops
delta i arbetet med upphandlingar och följa upp ställda krav gentemot kontrakterade leverantörer
utbilda och vägleda i Trafikverkets ledningssystem och processer inom riskhantering.

Som riskspecialist i program Ostlänken inom Nya Stambanor ingår du i funktionen som leder och stöttar i riskarbetet inom programmet. Du har ett nära samarbete med program- och projektledningen. Det finns även möjlighet att delta i Trafikverksgemensamma arbeten så som arbetsgrupper, risknätverk med andra verksamhetsområden och förvaltning. Du har därmed förutsättningar att driva utveckling inom kunskapsområdet.
Organisatoriskt tillhör du avdelning Verksamhetsstyrning, enhet Kvalitet och Risk, vilket innebär att du både kommer arbeta i program Ostlänken och med utveckling på avdelningsnivå.



Övrig information

Möjliga placeringsorter för den här tjänsten är Linköping, Norrköping eller Solna.
Önskar du att arbeta delvis på distans? Möjlighet till distansarbete i viss omfattning finns. I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
#LI-Hybrid

Kvalifikationer

För att trivas i den här rollen bör du ha stark kommunikativ förmåga, med förståelsen för hur du ska anpassa ditt budskap efter målgruppen och förmågan att förmedla det till mottagaren på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Det är viktigt att du har förmåga till att inhämta och analysera mycket information och aggregera det till en överskådlig helhet. Eftersom arbetet innebär många kontakter är det viktigt att du också har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer samt är en lagspelare. För att bli framgångsrik i rollen är du också van att arbeta självständigt och att driva ditt arbete framåt men samtidigt agera med flexibilitet när så behövs.
För att lyckas i detta uppdrag har du också
universitets- eller högskoleutbildning inom risk alternativt annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
ett par års erfarenhet av att delta och/eller leda riskhanteringsarbete.

Det är meriterande om du har erfarenhet av
riskhantering och/eller projektledning i stora och komplexa organisationer
väg- och/eller järnvägsprojekt.


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. De första intervjuerna kommer preliminärt att hållas via Skype v 40.
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
På Nya Stambanor är du en del i samhällsutvecklingen genom att bygga ny järnväg som möjliggör ökad kapacitet för gods- och persontrafiken i några av Sveriges största järnvägsprojekt. Vi arbetar med helheten - från planering till genomförande och överlämning för drift och underhåll. Du jobbar i stora och komplexa projekt med kunniga kollegor och tillsammans skapar vi nya möjligheter att resa hållbart i Sverige.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-BS1

Läs mer här

Läs mer om Ostlänken här

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-som-stracker-sig-over-flera-lan/nya-stambanor-mellan-stockholm-goteborg-och-malmo/ostlanken-en-ny-dubbelsparig-jarnvag/

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 augusti 2023
  • Ansök senast: 20 september 2023

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Risk Specialist

13 februari 2024

Erfaren Riskingenjör som kan ta ett teknikansvar

Erfaren Riskingenjör som kan ta ett teknikansvar

8 februari 2024