Säkerhetshandläggare

Säkerhetshandläggare

Arbetsbeskrivning

Säkerhetshandläggare Stockholm

ÅM2023-1757

Åklagarmyndigheten söker en erfaren och självgående säkerhetshandläggare till enheten för verksamhetsskydd med ansvar för åklagarområde Stockholm och med geografisk placering vid huvudkontoret i Stockholm.

Enheten för verksamhetsskydd är en av två enheter under Säkerhetsavdelningen och har ett såväl strategiskt som operativt ansvarar för bland annat medarbetarskydd och fysisk säkerhet.

På säkerhetsavdelningen arbetar idag 15 medarbetare fördelade på två enheter. Avdelningen ansvarar för att stödja myndigheten i säkerhets- och beredskapsfrågor genom följa utvecklingen inom området och implementera nya (eller utveckla befintliga) processer och rutiner. Avdelningen leds av säkerhetschefen och varje enhet leds av en enhetschef.

Dina arbetsuppgifter

Som säkerhetshandläggare är du underställd chefen för verksamhetsskyddsenheten och rollen innebär att du i huvudsak kommer att arbeta med och samordna det operativa säkerhetsarbetet tillsammans med Åklagarmyndighetens verksamheter inom det geografiska området.

En av tyngdpunkterna som säkerhetshandläggare är att stödja flera verksamhetschefer med handläggning och hantering av operativa säkerhetsärenden, till exempel inför kommande domstolsförhandlingar och vid hot- och våldssituationer mot egen personal. Arbetet omfattas även av att tillsammans med verksamhetschefer i förebyggande syfte genomföra riskanalyser, utarbeta skyddsplaner, genomföra utbildningar och samordna säkerhetsarbetet inom det geografiska området. Lokal och regional samverkan med andra myndigheter förekommer regelbundet liksom övningar och utbildningar i krishantering. Arbetet innebär resor inom området och till viss del även inom landet. Vid behov kan du som resurs även användas över hela landet. Schemalagd nationell beredskapstjänst ingår som en del i arbetsuppgifterna.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska ha:

Eftergymnasial utbildning inom relevant säkerhetsområde, till exempel polisutbildning, officersutbildning, skydds- och bevakningsutbildningar eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Flerårigt arbete med operativt säkerhetsarbete, gärna inom ramen för polisens brottsoffer och personsäkerhetsarbete (BOPS) eller liknande personskyddsverksamhet.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Som person vill vi att du:

Har mycket god samarbetsförmåga.
Har god förmåga att fatta beslut utifrån befintligt underlag eller uppkommen situation.
Har ett gott omdöme och en hög stabilitet.
Är mycket ordningsam och har god administrativ förmåga
Har god pedagogisk förmåga.
God förmåga att självständigt kunna genomföra dina arbetsuppgifter mot ställda mål.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av att arbeta med krishantering och krisledning.
Dokumenterad vana av att självständigt göra risk- och säkerhetsbedömningar
Erfarenhet av arbete med resesäkerhet och/eller internationell säkerhet.
Tjänstgjort som arbetsledare på operativ eller strategisk nivå.
Erfarenhet av strategiskt och operativt säkerhetsarbete inom rättsväsendet och då särskilt i område Stockholm.
Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning om 6 månader.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.

Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss .

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten Huvudkontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 augusti 2023
  • Ansök senast: 11 september 2023

Besöksadress

Östermalmsgatan 87 C
None

Postadress

Box 5553
Stockholm, 11485

Liknande jobb


FMTS Säkerhetshandläggare

FMTS Säkerhetshandläggare

6 mars 2024

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

1 mars 2024

Säkerhetskoordinator med inriktning civil beredskap

27 februari 2024