Säkerhetssamordnare till Finansinspektionen

Säkerhetssamordnare till Finansinspektionen

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsfrågor och vill du arbeta med fokus på säkerhetsskyddsbedömningar när det gäller upphandlingar, avrop och avtal? Då kan det här vara ett jobb för dig!

Om jobbet

Som säkerhetssamordnare på avdelningen Säkerhet driver och deltar du i arbetet gällande avtal, upphandlingar, samarbeten och samverkan som rör säkerhetskänslig verksamhet och säkerhetsskyddade upphandlingar med säkerhetsskyddsavtal. Du förvaltar och utvecklar myndighetens säkerhetsskyddsarbete, kravställer säkerhetsskyddsåtgärder, samt arbetar med säkerhetsskyddsanalys och säkerhetsskyddsbedömningar. Dessutom genomför du kontroll och uppföljning av säkerhetsskyddet på myndigheten och säkerhetsskyddsavtal. Du tar även fram styrande dokument inom säkerhetsområdet och utbildar i säkerhetsskydd.

Du samarbetar med Finansinspektionens (FI:s) övriga verksamhetsområden och samverkar med andra myndigheter.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har gymnasieexamen
• har relevant utbildning i säkerhetsskydd
• har erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsfrågor och att skriva analytiska texter inom säkerhetsområdet
• har erfarenhet av kontroll och uppföljning i relevant verksamhet
• tidigare arbetat med att ta fram interna regelverk inom området (styrdokument) samt föredra och få dessa fastställda
• arbetat med att genomföra säkerhetsskyddsanalyser och säkerhetsskyddsplaner
• arbetat med kravställning av säkerhetsskyddsåtgärder samt kontrollerat och följt upp säkerhetsskyddsåtgärder
• har mycket goda kunskaper i Säkerhetsskyddslagen (2018:585), Säkerhetsskyddsförordningen (2021:955) samt Säkerhetspolisens föreskrifter om säkerhetsskydd (PMFS 2022:1) samt tillämpning av lagstiftningen
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                  


• har utbildning som säkerhetsskyddschef
• har pedagogisk utbildning, exempelvis i presentationsteknik
• har utbildning och erfarenhet av projektledning
• har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor på till exempel myndighet eller länsstyrelse
• har goda kunskaper om annan relevant lagstiftning, exempelvis OSL och krisberedskapsregelverket
• är van att bereda myndighetsärenden.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter.





Om oss

FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Mikael Holmer, avdelningschef, 08-408 986 32





Sista ansökningsdag:



2023-09-20

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 augusti 2023
  • Ansök senast: 20 september 2023

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


Säkerhetskoordinator

Säkerhetskoordinator

7 maj 2024

Beredskapssamordnare till Socialförvaltningen

6 maj 2024