Säkerhetsstrateg med inriktning krisberedskap

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi dig som vill jobba som säkerhetsstrateg med inriktning krisberedskap hos oss på Trafikverket. Som säkerhetsstrateg är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige.


Säkerhetsstrateg med inriktning krisberedskap

Arbetsuppgifter

Som säkerhetsstrateg håller du ihop IKT:s (Information och kommunikationsteknologi) arbete inom krisberedskap. Du driver det proaktiva, operativa samt taktiska arbetet genom utveckling, analys och uppföljning kopplat till krisberedskapsarbetet inom Trafikverkets IT verksamhet. Du bidrar till en god säkerhetskultur genom att verka för ett systematiskt arbete där krav och risker i verksamheten omhändertas och löpande utbildning och övning av verksamheten sker på ett samordnat sätt. Du representerar verksamhetsområdet IKT i interna nätverk och forum.
IKT:s arbete med krisberedskap behöver fortsätta utvecklas och du är en viktig del av det arbetet.
Du kommer därför stödja verksamhetsområde IKT med bland annat att:
utveckla IKT:s krisledningsförmåga,
utbilda och öva intern personal inom verksamheten,
öva krisorganisationen i samverkan med övriga verksamhetsområden inom Trafikverket men även med samverkande myndigheter,
verka för att arbetet uppfyller krav på informationssäkerhet och säkerhetsskydd,
bidra i arbetet med fortsatta utvecklingen inom civil beredskap,
utveckla och effektivisera krisledningsfunktionens arbetssätt och metoder.

Resor är vanligt förekommande i tjänsten. Möjliga placeringsorter för tjänsten är: Solna, Borlänge, Örebro eller Göteborg.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
Intervjuer sker via Skype och är planerade att genomföras under v.48 & 49.

Kvalifikationer

För att lyckas i rollen har du mycket god analytisk förmåga och lätt att se sammanhang, vilket kommer vara viktigt både inom det egna verksamhetsområdet men även i helhetsperspektivet inom Trafikverket. Då tjänsten kräver mycket dialog och samarbete med flertalet parter inom Trafikverket krävs det att du är tydlig, prestigelös och förtroendeingivande i din kommunikation samt duktig på att bygga goda relationer. Du är drivande och har förmåga att planera och arbeta metodiskt för att uppnå önskat resultat och utveckling i verksamheten. Vidare krävs det också ett stort intresse och engagemang för samhälls- och säkerhetsfrågor.
Vi söker dig som:
har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120p) med inriktning krisberedskap, samhällssäkerhet, säkerhetsskydd, samhällsvetenskap eller statsvetenskap. Alternativt har du annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
har i närtid flerårig aktuell arbetslivserfarenhet från operativa, taktiska och strategiska uppgifter där du arbetat med utbildning och övning inom krisberedskap
erfarenhet i närtid att leda personal
har erfarenhet av stabsarbete
kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska
har B-körkort

Det ses som meriterande om du har:
ytterligare utbildning inom IT eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig
har i närtid erfarenhet av att arbeta med krisberedskap inom offentlig sektor


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-Hybrid
#LI-BM1

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 oktober 2022
  • Ansök senast: 21 november 2022

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Säkerhetssamordnare - Skövde

Säkerhetssamordnare - Skövde

18 april 2024