Säkerhetsstrateg/säkerhetshandläggare

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?

Stadskontoret förbereder och verkställer de kommunövergripande politiska besluten. Vår strävan är att bidra till en effektiv organisation med medborgarnas bästa i fokus. Vi samordnar, utvecklar och stödjer förvaltningar/bolag inom bl.a. områdena ekonomi, personal, upphandling, IT, kommunikation och samhällsutveckling.



ARBETSUPPGIFTER
Säkerhet är alltid en självklarhet! Tycker även du det? Vi söker nu en erfaren kollega till vårt team!

I rollen som säkerhetsstrateg/säkerhetshandläggare ingår du i Säkerhets- och trygghetsfunktionen inom Avdelningen för ledningsstöd på Stadskontoret, tillsammans med tre kollegor. Avdelningens chef arbetsleder verksamheten.

Säkerhets- och trygghetsfunktionen har ett funktionsansvar i kommunen för att:
- styra, samordna och stödja arbetet med kommunens krisledning.
- stödja arbete med risk- och sårbarhetsanalyser inom förvaltningar/bolag.
- samordna och stödja arbete med trygghetsfrågor, social oro, våldbejakande extremism mm.

Arbetet syftar till att stärka kommunens förmåga att minska risker och sårbarheter, samt öka förmåga att hantera oönskade händelser och kriser av olika grad.

Som säkerhetsstrateg/säkerhetshandläggare arbetar du i ett team med kollegor där arbetsuppgifterna är av varierande karaktär. T.ex. handlar det om att utveckla krisledningsorganisationen genom att genomföra utbildningar/övningar, hålla i workshops/seminarier om risk- och sårbarhetsarbete, hantera säkerhetsskyddarbete i olika verksamheter, skriva rutiner/stödmaterial/rapporter, utveckla användningen av tekniska stödsystem för krishantering (t.ex. Rakel och WIS), bedriva förebyggande arbete kring social oro och våldbejakande extremism, och samverka med andra aktörer i regionen.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har högskoleexamen/högskoleutbildning inom säkerhetsområdet med inriktning mot risk, sårbarhet och krishantering, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Erfarenhet av risk- och sårbarhetsarbete och krishanteringsarbete i offentlig organisation, arbete som utbildare och arbete i krisledningsstab är krav. Önskvärt är att arbetet i krisledningsstab har varit särskilt inriktat på rollen som stabschef i händelse av kris/extraordinär händelse.

Du behöver vara väl insatt i arbete i enlighet med lagen om kommuners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, och säkerhetsskyddslagstiftningen. Du följer med intresse nationella och internationella förändringar/händelser som påverkar arbetsområdet.

Önskvärt är tidigare erfarenhet av samverkan mellan kommun och länsstyrelse i säkerhets- och krisfrågor, såväl som erfarenhet av Rakel och WIS.

Vi söker dig som är stabil, utåtriktad och självständig samt har ett stort intresse för att utveckla verksamheter kvalitativ via långsiktiga processer. Du har en tydlig pedagogisk förmåga som behövs för att stödja och utbilda andra enskilt eller i storgrupp, så att deras förmåga att minska sårbarheter och öka krishanteringen förstärks. Din förmåga att flexibelt samarbeta i grupp och vara en del av ett team har avgörande betydelse. Du ska också ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, och du känner dig bekväm med att tala och agera inför stora grupper. Du har struktur när du jobbar och är uppdrags- och resultatfokuserad. Du förstår med lätthet kopplingar mellan aktiviteter, uppdrag, mål och resultat. Vi ser gärna att du har ett tekniskt intresse.

Tjänsten är säkerhetsklassad i nivå 2, vilket enligt lag förutsätter svenskt medborgarskap. Registerkontroll och säkerhetsprövning kommer att genomföras med SÄPO.

Vi hoppas du är intresserad av att ingå i vårt team – varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


Säkerhetssamordnare - Skövde

Säkerhetssamordnare - Skövde

18 april 2024

Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

17 maj 2024