Samhällsvägledare och kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Tycker du om människor och vill arbeta med att ge service? Avesta Servicecenter öppnar under våren 2017 och vi söker nu dig som vill vara med och arbeta som Samhällsvägledare. Målet i Servicecenter är att ge information med bästa service och ett gott bemötande, förbättra tillgänglighet för medborgarna och företagare samt underlätta för nyanlända att etablera sig i kommunen. I den här tjänsten får du möjlighet att kombinera arbetet som samhällsvägledare med arbete som kommunikatör.

ARBETSUPPGIFTER
Våra samhällsvägledare kommer vara det team som tillsammans bemannar Servicecenter. Avesta Servicecenter kommer finnas i samma lokaler turistbyrån och biblioteket.

Arbetet som samhällsvägledare innebär att vara kommunens ansikte utåt. Du möter Avestas invånare vid direktbesök vid disk, telefon och mail. Arbetet består i att ge information och service till våra invånare, det kan innebära att svara på frågor, hänvisa besökare till rätt instans, boka tider till handläggare inom kommunen och vägleda till övriga funktioner i samhället. Andra uppgifter är att hantera felanmälan, synpunkter, ansökningar och anmälningar samt ge support till användare av kommunens e-tjänster.

Den här tjänsten innebär även att på 50 % arbeta som kommunikatör i Avesta Servicecenter. I arbetsuppgifterna ingår att skriva texter till Avesta kommuns hemsida som du sedan lägger ut. Du ansvarar för uppdateringar av hemsidan och kommer samarbeta med kommunens webbredaktörer som finns ute i verksamheterna. Du kommer även ha ett nära samarbete med dina kollegor i kommunen som arbetar med kommunikation, marknadsföring och utveckling av Koppardalen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en avslutad gymnasieutbildning inom lämpligt område och gärna en eftergymnasial utbildning inom kommunikation. Då arbetet kräver att du snabbt ska kunna sätta dig in i kommunens många olika delar krävs det att du har tidigare erfarenhet av kommunal verksamhet.

Arbetet som kommunikatör kräver att du har kunskap om hemsidor, informationshantering samt ett intresse för samhällsfrågor. Vi vill att du har arbetslivserfarenhet från arbete med hemsidor, information samt är duktig på att skriva på lätt svenska. Det är en förutsättning att du har ett intresse för digitalisering och e-tjänster.

För dig är service och ett gott bemötande en självklarhet och vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom kundtjänst, kundservice eller servicecenter. Att arbeta med att ge information och service över disk, genom telefon och mail kräver förutom att du brinner för att ge god service även har kunskaper i Office-paketet. Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är ett krav. Om du kan ytterligare språk är det meriterande.

Genom att vara en god lyssnare är du mottaglig för vad dina besökare efterfrågar och kan anpassa dig till de uppdrag som efterfrågas. I det här arbetet är det viktigt att du förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra och tar hänsyn till det i ditt yrkesutövande.

Du kommer dagligen ställas inför frågor och funderingar i möten med människor och det är en stor fördel om du är van vid ett högt tempo och kan hantera stress. Du förhåller dig professionellt på ett sätt som är anpassat till situationen. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och är serviceinriktad med stort kundfokus. Arbete i team kräver att du har god samarbetsförmåga.

Om du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och tycker om att leverera lösningar kan det här vara rätt jobb för dig. Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

Vi har Medflyttarservice. Vi erbjuder stöd för att hitta arbete till eventuell medflyttare men också vid behov stöd avseende boende, barnomsorg, skola, fritids- och föreningsliv.

Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstidens gång.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalchef Jan Ericsson
0226-645338
HR-konsult/Rekryterare Jessica Eriksson
0226-64 50 83
Administrativ chef Göran Johansson
0226-645004
Driftansvarig Annika Sundström
0226-64 54 56
IT-chef Göran Ecström
0226-645034
Rekryteringskosult Nordstedt & Partners Kjell Nordstedt

Rekryteringskosult, Nordstedt & Partners Anna Hansson

Administrativ chef Göran Johansson
0226-64 5004
Rekryterare Mercuri Urval Jonas Karlberg

Rekryterare Jenny Lyxell
0226-6456 89
Tf personalchef Eva Gustavsson
0226-64 56 61
kommundirektör Anders Friberg
0226-645002
HR-konsult/Rekryterare Jenny Lyxell
0226-6456 89
Rekryteringskonsult Nohrstedt & Parnterns Anna Hansson

Rekryteringskonsult Nohrstedt & Parnterns Hans-Olof Bogren

Projektledare Britt-Marie Färje
Endast vecka 31, 0226-64 54 05
Ekonomichef Siw Karlsson

Rekryterare Anna Lundh
0226-64 53 38
kommundirektör Anders Friberg
0226-645002
Administrativ chef (innehar utannonserad tjänst) Göran Johansson
0226-64 50 04
Utredare Erica Dahlin
0226-64 50 96
Administrativ chef Göran Johansson
0226-64 50 04
Rekryterare Personalenheten Anna Lundh
0226-64 53 38
Projektledare Britt-Marie Färje
0226-64 54 05
Näringslivsutvecklare Carina Emtebrink
0226-64 50 36
HR-konsult/Rekryterare Sofia Nyman
0226-64 56 52
Upphandlingschef Jonas Köping
0226645027
Upphandlingschef Jonas Köping
0226645027
Personalchef Magnus Sörebö
0226-64 56 61

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommunkansli Avesta
  • 1 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning
  • Heltid. Viss helgtjänstgöring förekommer Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.

Besöksadress

77481 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


Kommunvägledare

14 February 2014

Kommunvägledare 75%

25 October 2017