Samordnare

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid.

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Utbildningsenheten är en av tio enheter inom universitetets gemensamma förvaltning. Vid enheten arbetar cirka 70 personer. I enhetens uppdrag ingår att ge stöd till studenter och presumtiva studenter inför, under och efter studietiden genom vägledning, antagning och examen. Utbildningsenheten ger också stöd och service till institution och fakultet i arbetet med att hantera utbildningsadministrativa frågor. Vi förvaltar och utvecklar även systemstöd för studieadministration. Inom enheten arbetar vi utifrån värdeorden öppenhet, samarbete, professionalitet och tydlighet för att skapa en god arbetsmiljö med ett respektfullt och trevligt klimat mellan kollegor och systemanvändare.

Vid en av sektionerna på enheten arbetar man bl. a med student- och regelfrågor, breddad rekrytering och validering, att ge stöd till studenter med funktionsnedsättning, att ha en samordnande och utbildande roll för universitetets studievägledare och att vara ett beredningsstöd till Utbildningsnämnd samt utskottet för utbildning på forskarnivå. Till denna sektion söker vi nu ytterligare en medarbetare som kommer att arbeta med studentrelaterade frågor inom området arbetsmiljö, likabehandling och tillgänglighet.

Arbetsuppgifter

Tjänsten är nyinrättad på Utbildningsenheten, varför det inledningsvis kommer att innebära ett utvecklingsarbete. Som samordnare med inriktning mot arbetsmiljö, likabehandling och tillgänglighet för studenter blir din främsta uppgift att utveckla, förbättra och implementera universitetets arbetsmiljöarbete för studenter. Du kommer också att ansvara för att det vidtas löpande åtgärder inom likabehandlings- och tillgänglighetsområdet för studenter utifrån att det bl. a fördelas uppdrag från universitetets ledning. Att ta fram och implementera handläggningsordning för student-studentfrågor avseende diskriminering, kränkande särbehandling, tillgänglighet och likabehandling är en annan del av uppdraget. Baserat på behov bistår du även i utredning av studentärenden. Arbetet består också i att ge individuellt stöd avseende kränkningar, diskriminering, likabehandling etc. till studenter. Som samordnare arbetar du även med studenthälsovårdsfrågor (avrop mot kammarkollegiet, säkerställande av beställningsrutiner och kvalitetssäkring av tjänster) och beredning av ärenden till beslutsorgan samt till universitetets centrala arbetsmiljökommitté om studenternas arbetsmiljö. Rollen som samordnare innebär även planering och genomförande av utbildningar/ informationsinsatser med relevans för uppdraget. Du utför också administrativa uppgifter med relevans för uppdraget och har i rollen som samordnare ett nära samarbete med en rad aktörer (bl. a inom Göteborgs universitet och med externa hälsovårdsaktörer).

Kvalifikationer

Du har en lämplig utbildning på högksolenivå av relevans för området. Erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljö- likabehandling, tillgänglighet- och studenterlaterade frågor är ett krav liksom att du har goda kunskaper i påverkande lagstiftning. Erfarenhet av administration förknippade med denna typ av uppdrag är meriterande. Du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift, och känner dig bekväm med att ge information och föreläsa inför större grupper. Dokumenterade IT-kunskaper är meriterande. Arbetsuppgifterna ställer krav på saklighet, lyhördhet, integritet och initiativförmåga. Självklart är du en person som tycker om att arbeta tillsammans med andra människor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställning

Anställningen är tillsvidare på heltid med placering vid sektionen för student- och utbildningsstöd, Utbildningsenheten. Tillträdesdatum enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.

Ansökan

För mer information och för att söka anställningen klicka på länken nedan.

http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/Lediga_anstallningar-detaljsida/?id=327


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs universitet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön, Individuell lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 12 april 2017

Postadress

Universitetsplatsen 1
Göteborg, 40530

Liknande jobb


Planerare inom hemtjänsten

Planerare inom hemtjänsten

27 februari 2024

7 december 2023

14 oktober 2023