Samordnare för beredskap och brandskyddscontroller

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare, jurister och 214 andra yrkesbefattningar. Framför allt så är vi till nytta för kommuninvånarna varje dag. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare.

Stadskansliet är navet för den centrala demokratiska processen. Här finns också flera samordnarfunktioner, till exempel risksamordningsfunktionen vars uppdrag är att arbeta med den högsta politiska ledningen, kommunala verksamheter och i förekommande fall de helägda kommunala bolagen utifrån ett stödjande, utvecklande och samverkande perspektiv. Delar av risksamordningsfunktionen arbetar även i det geografiska området Falu kommun.

Inom Stadskansliet ingår även andra med stabsuppdrag som nämndadministratörer, demokratifunktion, jurister och centralarkiv med sitt tillsynsuppdrag. Här finns också Konsument Falun som har ett budget-,                    -skuldrådgivnings- och konsumentjuridiskt uppdrag.

Arbetsuppgifter

Tjänsten innebär arbete i ett team med flera kollegor. Syftet med uppdraget är att skydda Falu kommuns resurser och inkomstmöjligheter mot skador så att kommunens verksamhetsmål nås till en kostnadseffektiv nivå. Ditt arbete har en strategisk övergripande betydelse som kräver hög samverkansgrad. Du arbetar åt den politiska organisationen Kommunstyrelsen. Arbetet är omväxlande och dynamiskt. Uppdraget kräver att du arbetar i nätverksprocesser såväl inom kommunen som i det geografiska området och på regional och riksnivå.

Beredskapssamordnarens strategiska uppdrag är ett statligt sådant. Några huvuduppdrag att utarbeta är;

- riktlinjer för beredskapsplanläggning.

- handlingsprogram för LSO.

- risk- och sårbarhetsanalyser och Styrel inom kommunkoncernen.

Brandskyddscontrollern ska;

- upprätta nödvändiga styrdokument som policys/instruktioner.

- bidra med spetskompetens inom SBA-arbete i samverkan med arbetsmiljösamordnaren och motsvarande tekniska samordnare inom kommunens verksamheter.

- utbilda och stödja de kommunala verksamheterna i brandskydd utifrån specifika bestämmelser och i samverkan med RDM m.fl

Inom båda uppdragen är du ett stöd till kommunens verksamheter och helägda bolag. En gemensam verktygslåda och att vara bollplank åt berörda aktörer ligger som grund för arbetet. Alla uppgifter fördelas inom funktionen. Du har ett huvudansvar för båda uppdragen, men tar också del av funktionens övriga arbete. Vid behov ska du även delta i kontorets andra uppdrag.

Tillräckliga kvalifikationer

Högskole-/universitetsexamen eller annan likvärdig utbildning

Högre kurs i samhälls-/krisberedskap (MSB), certifierad säkerhetssamordnare och brandskyddsutbildning

God kunskap om offentlig organisation och av ansvarsförhållanden inom krishanteringsorganisation

God erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser och av systematiskt brandskyddsarbete

God analytisk- och utredningsförmåga

Du är noggrann och lösningsfokuserad, har ett strukturerat, kvalitetsmedvetet och ett processinriktat arbetssätt, en mycket god samverkan- och samarbetsförmåga.

God social kompetens, flexibel och kreativ.

Mycket god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp och att skapa nätverk. Du följer upp och lära av andra.

B-körkort

Meriterande kvalifikationer

Det är meriterande om du arbetat som säkerhetschef, -samordnare och brandskyddscontroller.

Övrigt

I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

Anställningsvillkor

Anställningen är säkerhetsklassad enligt säkerhetsskyddslag 1996:627, vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och att en särskild säkerhetsprövning ska genomföras innan anställningen.

Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid, med två huvuduppdrag. Tillträde snarast efter överenskommelse. Viss oregelbunden arbetstid. Vi tillämpar årsarbetstid.

Upplysningar

Kanslichef Eva Dahlander, tfn 023-82300

Säkerhetssamordnare Veronica Lidman, tfn 023-82800

Fackliga företrädare

Vision, Håkan Hanson, tfn 023-83392

SACO, Jan-Åke Holmdahl, tfn 023-82037

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 29 juni 2015

Liknande jobb


FMTS Säkerhetshandläggare

FMTS Säkerhetshandläggare

6 mars 2024

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

1 mars 2024

Säkerhetskoordinator med inriktning civil beredskap

27 februari 2024