Samordnare för statsbidragshanteringen inom integration

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.

Vi är en kunskapsorganisation med 260 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.

Länsstyrelsen arbetar för en hållbar utveckling i Jönköpings län utifrån nationella mål och uppdrag samt FN:s hållbarhetsmål genom Agenda 2030. Enheten för social hållbarhet har fokus på frågor som rör mänskliga rättigheter, jämställdhet, våld i nära relationer, integration, brottsförebyggande och folkhälsofrågor.

ARBETSUPPGIFTER
Inom integrationsområdet har Länsstyrelsen regeringens uppdrag att bland annat:
- verka för att det finns god beredskap och kapacitet i länet för mottagande av nyanlända invandrare och ensamkommande barn,
- samordna tidiga insatser för asylsökande,
- besluta om hur många nyanlända som ska anvisas till kommunerna,
- utveckla och stödja samverkan mellan kommuner, myndigheter och organisationer i länet avseende boende, samhällsorientering med mera som bidrar till nyanländas etablering i arbetslivet och samhället,
- följa upp organisering och genomförande av insatser för nyanlända och asylsökande på regional och lokal nivå,
- besluta om statsbidrag till verksamheter riktade till nyanlända och asylsökande.

Länsstyrelsen i Jönköpings län har utöver detta i uppdrag att hantera den nationella samordningen av och administrationen kring länsstyrelsernas utvecklingsmedel (statsbidrag) inom integrationsområdet. I uppdraget ligger att stötta övriga länsstyrelser i deras arbete med utvecklingsmedlen genom exempelvis framtagande av material och genomförande av utbildningsdagar, utveckla det gemensamma arbetet med medlen, administrera slutrapporter och utbetalningar, etcetera.

I tjänsten ingår bland annat att:
- ta fram anvisningar, ansökningshandlingar och annat stödmaterial till länsstyrelserna för arbetet med utvecklingsmedlen, till exempel i form av e-tjänster.
- utveckla det länsstyrelsegemensamma arbetet och leda den nationella arbetsgruppen som arbetar med samordning av medlen,
- planera och genomföra kunskapshöjande insatser, t.ex. konferenser och nätverksträffar,
- delta i beredning, handläggning och uppföljning av vissa ärenden,
- föra dialog med till exempel andra myndigheter eller organisationer kring medlen,
- ge råd och stöd till handläggare på andra länsstyrelser,
- delta i övriga förekommande arbetsuppgifter i teamet och på enheten.

KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning med inriktning mot samhällsvetenskap eller juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Ärendehanteringen kräver god svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du:
- tidigare arbetat med frågor rörande asyl, etablering eller integration,
- har erfarenhet av att hantera och/eller utveckla ramar för projektbidrag eller liknande
- har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, gärna på en övergripande och strategisk nivå,
- har erfarenhet av utvecklingsarbete, projektledning samt främjandearbete för samverkan mellan olika aktörer.

Som person är du initiativtagande, självgående och har en god samarbetsförmåga. Du kommunicerar på ett tydligt sätt både i tal och skrift och du är noggrann och strukturerad. Arbetet innebär vissa arbetstoppar under året vilket ställer krav på förmåga att i god tid planera och strukturera arbetet. Du är ansvarstagande trivs med frihet under ansvar. Det innebär att du stävar efter att ha en god kvalité i ditt arbete och att du vill utveckla verksamheten tillsammans med oss.

ÖVRIGT
Läs gärna mer om Länsstyrelsens uppdrag, vad vi erbjuder som arbetsgivare och följ våra medarbetares vardag på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Emma Willaredt
010-2236000
t.f. enhetschef Pär Nilsson
010-2236000
t.f. enhetschef Lars Lindh
010-2236000
Enhetschef Bernhard Jaldmark
010-2236000
Objektspecialist Henrik Lindblom
010-2236000
Objektspecialist Martin Fransson
010-2236000
Förvaltningsledare Tobias Haag
010-2236000
Informationschef Malin Lingefelt
010-2236000
Beredskapsdirektör Maria Gromer
010-2236000
Enhetschef Anton Halldén
010-2236000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Jönköpings län
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2021
  • Ansök senast: 14 mars 2021

Besöksadress

Hamngatan 4 55186 Jönköping
None

Postadress

Hamngatan 4
Jönköping, 55186

Liknande jobb


31 maj 2024

31 maj 2024

Utvecklingsledare inom civilsamhället

Utvecklingsledare inom civilsamhället

31 maj 2024