Samordnare LSS/SoL

Arbetsbeskrivning

Alingsås är den moderna mötesplatsen med småstadens fördelar och storstadens möjligheter. Alingsås har en central roll i Västsveriges utveckling och satsar på hållbarhet och livskvalitet i hela kommunen. Socialförvaltningen bedriver verksamhet för funktionshindrade, individ- och familjeomsorg och kommunens arbetsmarknadsfrågor. Förvaltningen har en budget på runt 450 mkr. Socialförvaltningens verksamhetsdrivande avdelningar befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede. Extern och intern samverkan, översyn av metoder och arbetssätt, ökad volym inom LSS-verksamheten och kvalitetsutveckling är frågor som står i fokus. Förvaltningen organiseras i fem avdelningar: stöd för funktionshindrade, boende för funktionshindrade, individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsavdelning och administration. ARBETSUPPGIFTER Socialförvaltningen i Alingsås kommun inrättar en ny tjänst för att utveckla vårt arbete med myndighetsutövningen inom lagstiftningsområdena. Tjänsten innebär arbete med samordning av myndighetsutövning för LSS/SoL-handläggning och direkt metodhandledning för LSS-handläggarna. Goda kunskaper och erfarenheter av arbete med myndighetsutövning inom lagstiftningsområdena LSS och SoL krävs. Men det är inom funktionshinderområdet och LSS-lagstiftningen som du har dina främsta kunskaper och erfarenheter. Det är där du hos oss kommer att ha mest arbete, störst ansvar och vi har vårt största behov. Är du trygg inom kompetensområdet och har du dessutom ledarerfarenhet så sök denna tjänst! Tillsammans vill vi, med din hjälp, bli bättre på att utnyttja våra resurser och hålla fart i kunskapsutvecklingen på de aktuella lagområdena inom förvaltningens olika verksamheter samt kontinuerligt utveckla vårt arbete med andra samverkansparter. Arbetet utmanar och du förväntas ha den erfarenhet och kompetens som behövs för att både du och vi ska kunna ta nya steg i utvecklingen av vårt arbete. Du ska ha helhetsperspektiv på socialt arbete och arbeta gränsöverskridande. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: Bred erfarenhet inom lagområdena och erfarenhet av ledarskap, meriterande om det är i form av arbetsledning inom området myndighetsutövning. Kvalifikationer som du har: Socionomutbildning Har stor erfarenhet av arbete med handläggning/lagstiftning enligt LSS och SoL Ledarerfarenhet och/eller erfarenhet från arbete med liknande inriktning är meriterande Vi vill att du: Har mycket god förmåga att samarbeta Har vana att informera enskilda och grupper Har ett positivt synsätt, engagemang och är kreativ Kan uttrycka dig i både tal och skrift Körkort erfordras Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet

Sammanfattning

Liknande jobb