Samordnare till öppenvård- och handläggningsenheten

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Är du den som trivs med att ha en arbetsledande funktion samt gärna är involverad i flera delar, då har du din chans att söka ett spännande och utmanande jobb hos oss på Socialtjänsten i Avesta kommun. Vi söker en Samordnare på öppenvård och handläggningsenheten till en nyinrättad tjänst. På Socialtjänsten jobbar vi efter att ge rätt insatser till medborgarna i Avesta kommun. Det är också viktigt för oss att öka klienternas inflytande i utförandet av insatser. I ditt jobb som samordnare kommer du att ha ett nära samarbete med dina kollegor som främst är enhetschefen för öppenvård och handläggningsenheten samt fyra fältassistenter och sex familjebehandlare. Hos oss är det lätt att känna sig som en del i teamet och det är lätt att samarbeta. Vi har regelbunden intern och extern handledning. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmiljö! Lockas du av detta så har du nu chansen att bli en del av vårt team.


ARBETSUPPGIFTER
Vi strävar efter att skapa en god arbetssituation för våra medarbetare där de kan utföra ett rättssäkert arbete och ge god service till medborgaren. Arbetet som samordnare är omväxlande där du är med i både akuta ärenden och utvecklande arbete. Du har en arbetsledande funktion och fungerar som spindeln i nätet samt navigerar mellan olika aktörer när så krävs. Du fungerar tillsammans med enhetschef som arbetsledare för övriga i teamet och kommer att vara behjälplig i utvecklingsfrågor. I din arbetsledande funktion kommer du att hålla föredragningar och presentationer för olika grupper som t.ex. socialutskottet.

Du kommer att vara en del i ett förebyggande arbete för barn och ungdomar och samarbetar mycket med skolorna i kommunen. Främst kommer du att kartlägga problemområden samt samordna insatser för barn och ungdomar. Andra arbetsuppgifter som innefattas i din tjänst är handledning i myndighetsutövning inom den vuxna missbruks och psykiatriområdet samt att aktivt delta i samverkan med andra aktörer både internt och externt.

I dina arbetsuppgifter ingår det att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för Avestas medborgare. Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten. Eftersom det är en nyinrättad tjänst och en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om förebyggande arbete kommer du att ha möjligheten att vara med och utforma arbetet efter hand.

KVALIFIKATIONER
För att trivas i din roll som samordnare tror vi att du har ett engagemang och intresse för utveckling i verksamhetsområdet samt är intresserad av samhällsfrågor.

Du som söker ska ha socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av den sociala barn, ungdom och vuxenvården samt erfarenhet av arbetsledande arbete. Du har också erfarenhet av att samverka med olika aktörer i ditt arbete och har en god kunskap om samhällets olika aktörer. Vi ser gärna att du jobbat med procapita tidigare. Du kommer att köra bil i tjänsten varpå B-körkort är ett krav. Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Goda datakunskaper för att kunna dokumentera och hantera interna dataprogram är ett krav.

Vi söker dig som motiverar och leder ditt team framåt. Du har en helhetssyn, det vill säga att du tar hänsyn till det större perspektivet och ser till verksamhetens bästa. Du driver ditt arbete och dina processer vidare och du har ett professionellt förhållningssätt. Det är också viktigt att du innehar en personlig mognad och har väl grundade värderingar, för dig är det en självklarhet att värdesätta olikheter. I den här rollen krävs det att du tar eget ansvar för att strukturera och driva dina arbetsprocesser. Du kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer Du som blir anställd hos oss behöva lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-645329
Enhetschef Johanna Hildensjö
0226-64 55 28
Vision Eva Thomson
0226-64 50 37
SSR Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Enhetschef Sten Eriksson
0226-64 53 88
Enhetschef Maria Kindblom
0226-64 50 00
Projektledare Marita Andersson
0226-64 55 32
IFO- chef Sten Eriksson
0226-64 53 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialtjänsten, Avesta kommun Avesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. .
  • Publicerat: 12 december 2016

Besöksadress

Markusgatan 25 77421 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77421

Liknande jobb


Socialadministratör i Gullspångs kommun

Socialadministratör i Gullspångs kommun

18 april 2024

Gruppledare till Mottagnings- och familjeenheten

Gruppledare till Mottagnings- och familjeenheten

15 april 2024

12 april 2024

1:e socialsekreterare Äldre

1:e socialsekreterare Äldre

14 mars 2024