Sekretesshandläggare vid informationsförvaltning Mitt

Sekretesshandläggare vid informationsförvaltning Mitt

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker sekretesshandläggare för en tidsbegränsad anställning till Rättsavdelningen med placering vid informationsförvaltningen i Uppsala. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen inom Polismyndigheten ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.

Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består bland annat av att ta emot, diarieföra, arkivera och förvalta polisens handlingar samt handlägga begäran om utlämnande av allmänna handlingar.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. I arbetet med sekretessprövningar hanterar du på kort handläggningstid stora mängder information. IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Som en del av ditt dagliga arbete kommer du i kontakt med många interna och externa parter där kommunikationen sköts både i skrift och muntligen. Arbete som vanligen sköts av en arkivhandläggare förekommer i denna tjänst vilket innefattar bland annat ordnings- och förteckningsarbete. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som att lyfta arkivkartonger vid mottagande av leveranser, omflyttningar av arkivhandlingar och gallring. I arkivet utförs vissa arbetsmoment från stege. Även andra arbetsuppgifter kopplade till sektionens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter.

Resor i arbetet kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• gymnasieexamen eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
• god datorvana och god förmåga att sätta dig in i nya IT-system

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning i närtid
• erfarenhet av arkivarbete inom offentlig förvaltning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• utbildning inom juridik, offentlighet och sekretess, arkivvetenskap/informationsvetenskap eller erfarenhet av att handlägga ärenden inom ramen för offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningsrätt eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt men har också en god förmåga att kommunicera och samarbeta. Du ska uppnå en god kvalitet i dina ärenden samtidigt som ärendena ska hanteras skyndsamt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställningsform: Särskild visstidsanställning (10 månader)
Arbetsort: Uppsala
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Omfattning: Heltid

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5 maj 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023