Sektionschef Digitala beslut och Ärenden

Sektionschef Digitala beslut och Ärenden

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Vilka är vi?
Den digitala transformationen av Arbetsförmedlingen är inne i sin mest intensiva fas och nu behöver vi ännu mer kraft i Sveriges viktigaste förnyelseresa.

Vi kokar ner vårt uppdrag till att leverera WOW-upplevelser till våra arbetsförmedlare och fristående aktörer runt om i Sverige som får våra arbetssökande och arbetsgivare att växa. För att vi ska vara framgångsrika och lyckas med vårt uppdrag har vi en stark drivkraft i att utveckla nya innovativa digitala tjänster nära användarna, iterativt och att lära oss på vägen. Att tänka nytt och att snabbt omsätta det i vår verksamhet är viktigt för oss.

Detta är för dig som vill bygga nytt och vara med och skapa Sveriges nya Arbetsförmedling!

 

Sektionens uppdrag
Du kommer att leda sektionen som ansvarar för den digital utvecklingen och driften av flera olika digitala beslut och ärenden i vår nya tekniska besluts- och ärendeplattform.

Vi jobbar med en stor verksamhetslogisk transformation med tekniken som bas. Nya tjänster och processer ska utvecklas med funktionalitet för processautomatisering, regelstyrning och datadriven insikt. I samband med detta gör vi också ett agilt lyft för att bli ännu snabbare och mer träffsäkra i att skapa värde för våra användare.

Sektionen består idag av ca 25 medarbetare fördelade på två agila team, som tar ansvar hela vägen från idé till utveckling och uppföljning av digitala lösningar.

 

Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling.

Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

 

Kvalifikationskrav                                                                          
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet.

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Samt:

- Aktuell erfarenhet av att leda digital verksamhetsutveckling i en kontext av hög förändringstakt
- Erfarenhet av att leda agila systemutvecklingsteam enligt SCRUM och SAFe

 
Övriga meriter för tjänsten
- Certifierad inom SCRUM och/eller SAFe
- Erfarenhet av att leda leveranser i PEGA
- Erfarenhet av chefskap


Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring


Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

 

Övrig information
Du får intern grundutbildning, möjlighet till kompetensutveckling, friskvård, bra semesteravtal samt andra förmåner. Anställningen är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Vid tillsvidareanställning tillämpar Arbetsförmedlingen 6 månaders provanställning. Placering: Solna.

 

Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2021-10-13 märkt med Af-2021/0075 0164. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan. Vid vissa rekryteringar dyker det upp en testlänk direkt via rekryteringssystemet. Det är dock möjligt att avvakta testning och först läsa utskickad information.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


8 maj 2024

6 maj 2024

6 maj 2024