Sektionschef Digitalt fördjupat stöd till Arbetsgivare

Sektionschef Digitalt fördjupat stöd till Arbetsgivare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Vilka är vi?
Den digitala transformationen av Arbetsförmedlingen är inne i sin mest intensiva fas, och nu behöver vi ännu mer kraft i Sveriges viktigaste förnyelseresa! Vi kokar ner vårt uppdrag till att leverera WOW-upplevelser till våra arbetsförmedlare och fristående aktörer runt om i Sverige som får våra arbetssökande och arbetsgivare att växa.

För att vi ska vara framgångsrika och lyckas med vårt uppdrag har vi en stark drivkraft i att utveckla nya innovativa digitala tjänster nära användarna, iterativt och att lära oss på vägen. Att tänka nytt och att snabbt omsätta det i vår verksamhet är viktigt för oss!

Detta är för dig som vill bygga nytt och vara med och skapa Sveriges nya Arbetsförmedling!

Uppdraget
Du kommer att leda sektionen som ansvarar för att digitalisera verksamheten för arbetsförmedlare som stöttar våra Arbetsgivare i den lokala verksamheten. Sektionen består idag av ca 15 medarbetare, fördelade på två agila team som tar ansvar hela vägen från idé till utveckling och uppföljning av digitala lösningar.

Sektionen står inför en stor teknisk transformation. Nya innovativa tjänster ska utvecklas på vår nya IT-plattform med bla funktionalitet för kundrelationer (CRM), processautomatisering, och datadriven insikt. I samband med detta gör vi ett också ett agilt lyft för att bli ännu snabbare och mer träffsäkra i att skapa värde för våra användare.

Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets-, budget- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande team och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling.

Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

Som person har du ett öppet sinne och är en nyfiken förnyare med kunden i fokus. Det är naturligt för dig att skapa delaktighet samt att bygga upp och bevara relationer. Du har en god förmåga att coacha medarbetare till engagemang, initiativkraft och ansvarstagande.

Grundläggande kvalifikationskrav
Skallkrav

- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet. 

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Samt:

- Erfarenhet av att leda i förändring
- Erfarenhet av att leda digital verksamhetsutveckling
- Högskoleutbildning eller likvärdig erfarenhet inom relevant område, t ex inom IT/Systemvetenskap eller ledarskap

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är tillsvidare och omfattningen är heltid. Förtroendearbetstid.

Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är anställd i myndigheten.

Placeringsort är Solna.

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 

Ansökan
Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt eventuella intyg/betyg. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

Välkommen med din ansökan senast 2020-01-15 märkt med Af-2020/0073 5480.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


8 maj 2024

6 maj 2024

6 maj 2024