Sektionschef - leda och utveckla Regeringskansliets supportverksamhet

Arbetsbeskrivning

Kontaktcenter, Förvaltningsavdelningen

Regeringskansliets Kontaktcenter söker nu en chef till supportsektionen. Är du en erfaren ledare med intresse för förändringsledning och har en god förmåga att leda och motivera medarbetare kan detta vara rollen för dig. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets Kontaktcenter ansvarar för att ta emot, hantera, återkoppla och avsluta frågor från Regeringskansliet som rör service och support i Förvaltningsavdelningens verksamhet. Supportsektionens ca 30 medarbetare hanterar frågor med fokus på It-stöd och mobila verktyg, men även kring övrig service som förvaltningsavdelningen står för på Regeringskansliet, tex lokaler, kontorsservice, ekonomiadministration och upphandlingsfrågor.

Som chef för Supportsektionen ansvarar du för att sektionens dagliga verksamhet och att leveranser säkerställs, kvalitetssäkras och följs upp. Du har ansvar för personal, drift och ekonomi. Du ansvarar för den långsiktiga driften inom ansvarsområdet och att utveckla sektionen med målsättningen att på ett kostnadseffektivt sätt maximera värdet för verksamheten. Du rapporterar till enhetschefen för Kontaktcenter och ingår i enhetens ledningsgrupp. Tillsammans med dina chefskollegor i ledningsgruppen följer du löpande upp och analyserar leveranserna för både sektionen och enheten. Rollen innebär att leda medarbetare och grupp mot verksamhetens mål. Du deltar aktivt i enhetens och sektionens utvecklingsarbete och bistår i arbetet med processutveckling och effektivisering.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har högskole-/universitetsutbildning i samhällsvetenskap, ekonomi eller annat område som Regeringskansliet bedömer som relevant för tjänsten. Alternativt har du relevant erfarenhet och kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Du har minst fem års dokumenterad chef- och ledarerfarenhet med både personal- och budgetansvar. God erfarenhet av ledningsgruppsarbete samt av att arbeta strategiskt med ett brett perspektiv på frågor är även det ett krav för tjänsten. Du är van vid att arbeta utifrån givna ramar och lägger en stor vikt på hög kvalitet. God svenska och engelska i tal och skrift, grundläggande kunskaper i dokument- och ärendehanteringssystem samt god kunskap om planerings- och uppföljningsarbete är viktigt för tjänsten. Du ska även ha kunskap om och förmåga att tolka och förstå lagar, riktlinjer och andra styrdokument.

Erfarenhet av processledning och arbete i projektform är meriterande. Har du kunskap om avtal, avrop och offentlig upphandling samt arbetsrätt och arbetsmiljö är det också meriterande. Det är även önskvärt att du har en generalistkompetens inom IT, erfarenhet av IT-support samt god kunskap om föredragnings-, förhandlings- och presentationsteknik.

Dina egenskaper
Du är en trygg och handlingskraftig chef med ett gott omdöme som har förmågan att leda och motivera medarbetare. För att lyckas i rollen krävs att du har en god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer. Du är flexibel, lösnings- och serviceorienterad. Vi ser att du är strukturerad med en god förmåga att planera, prioritera, leda och fördela arbetet. Du kan leda i förändring, sätta mål och omsätta dem i resultat tillsammans med gruppen. Det är viktigt med ett helhetsperspektiv och att kunna se konsekvenser på kort och lång sikt samt att anpassa verksamheten efter såväl verksamhetsmål som efterfrågan och resurser.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar treåriga chefsförordnanden. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Johan Gistorp som är enhetschef, på 08-405 20 28. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Helena Olofsson på 08-405 14 78 eller Ola Bergström på tel 08-405 58 62. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco, Jan Wahlström för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 april.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 14 mars 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb