Sektionschef till administrativa avdelningen, Solna

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Skatteverket tillämpar förvaltningsmodellen PM3, som bland annat innebär en uppdelning i verksamhetsnära och IT-nära förvaltning. Administrativa stödsystemsektionen ansvarar för den verksamhetsnära förvaltningen. De administrativa stödsystemen består av ett trettiotal olika system som stödjer processer för bland annat ekonomisk planering och uppföljning, inköp, personaladministration, behörighetshantering m.m

Din roll som sektionschef vid administrativa stödsystemsektionen är att säkerställa att den verksamhetsnära förvaltningen och vidareutvecklingen av Skatteverkets och Kronofogdens administrativa stödsystem fungerar väl. Förutom den löpande förvaltningen genomför sektionens medarbetare förstudier och projekt kring det administrativa stödet samt deltar som specialister i projekt som drivs från andra delar av verksamheten.

Den verksamhetsnära och den IT-nära förvaltningen utförs tillsammans, vilket förutsätter ett nära samarbete med IT-avdelningen.

Verksamheten ska präglas av mycket goda kunskaper om de administrativa processer som IT-systemen ska stödja, samt av en kontinuerlig och förtroendefull dialog med olika kravställare och användare av systemen.

Du har personalansvar för sektionens 18 medarbetare och skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö som stimulerar till samarbete och utveckling. Du stödjer och utvecklar medarbetarna genom ett synligt, tydligt och situationsanpassat ledarskap.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har högskoleexamen inom ett område som är relevant för rollen, eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• har minst ett par års aktuell erfarenhet av ledarskap, samordning eller projektledning
• är utvecklingsinriktad och nytänkande
• tar på dig en ledande roll och fattar tydliga beslut
• har självkännedom, personlig mognad och empatisk förmåga
• agerar lugnt och stabilt
• stödjer, uppmuntrar och inbjuder till samarbete både inom och utom sektionen
• kommunicerar tydligt och klart, lyssnar, ger återkoppling och skapar dialog
• är engagerad och handlingskraftig.

Det är meriterande om du har erfarenhet av systemförvaltning. Även ledarskapserfarenhet från offentlig verksamhet är meriterande.

Anställningen är tills vidare men uppdraget och förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 17 augusti 2015

Liknande jobb


Sektionschef till IT infrastruktur

Sektionschef till IT infrastruktur

13 september 2023

Chief Technology Officer

Chief Technology Officer

7 september 2023

IT-chef/CIO

IT-chef/CIO

7 september 2023