Sektionschef till Program och insatser

Sektionschef till Program och insatser

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Arbetsförmedlingen, Enheten Arbetsmarknadsinsatser
Enhetens uppdrag
Enheten Arbetsmarknadsinsatser är en av tre enheter inom Avdelningen Stärka förutsättningar, Verksamhetsområde Lokal arbetsmarknad.

Enhetens övergripande ansvar är att tillsammans med myndighetens övriga delar utveckla och följa genomförandet av arbetsmarknadspolitiken. Fokus för enhetens arbete är att skapa förutsättningar för arbete genom att identifiera behov av stöd och insatser utifrån den arbetsmarknadspolitiska bedömningen, förebygga och bryta långtidsarbetslöshet, sörja för korrekt ärendehandläggning och trygga förutsättningar. Enheten består av cirka 45 medarbetare.

Enheten består av tre sektioner. Sektionen Program och insatser har särskilt ansvar för program, ramprogram och insatser. Sektionen verkar för enhetliga processer och korrekt ärendehandläggning. Sektionens expertis bidrar även till att stärka utrikesfödda arbetssökandes förutsättningar att komma ut i arbete och studier. Verksamhetsutveckling och förändringsarbete är en naturlig del av arbetet inom dessa områden för att möta de politiska förväntningarna på myndigheten och samtidigt leva upp till de krav och uppgifter som ställs på myndigheten.

 

Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar. Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egna sektion. Som sektionschef hanterar du både strategiska och operativa frågor så det är en fördel om du har arbetar med båda perspektiven i en organisation. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med övriga sektionschefer att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

 

Kvalifikationskrav
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet.

eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

samt:

- Akademisk utbildning om minst 120/180hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller ekonomisk inriktning eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
- Erfarenhet från arbete inom offentlig sektor
- Erfarenhet av utvecklingsarbete/arbete på strategisk nivå
- Aktuell erfarenhet av att leda och driva förändringsarbete och verksamhetsutveckling
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

 

Övriga meriter för tjänsten
- God kännedom om Arbetsförmedlingens organisation och uppdrag
- God kännedom om arbetsmarknadspolitiska program
- Erfarenhet av arbete med utrikesfödda
- Erfarenhet av att hantera media/press

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

 

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

 

Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning

Placering: Solna eller efter överenskommelse.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats www.arbetsformedlingen.se

 

Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2023-11-05.

Intervjuer är planerade att genomföras under vecka 46

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

 

 

 

 

 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Chef bygg och förvaltningsstöd - Sandviken

Chef bygg och förvaltningsstöd - Sandviken

22 april 2024

16 april 2024