OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 12 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad.
Är du service designer och vill vara med i utvecklingen av Sveriges arbetsmarknad?
Arbetsförmedlingen har inlett ett omfattande förnyelsearbete där kundnytta och digitalisering är centralt.
Genom närhet till våra kunder och vår verksamhet skapar vi tjänster som efterfrågas av kunderna och möter kundernas behov, men också att tjänsterna levereras i rätt kanal vid rätt tillfälle för rätt person. Förnyelsen av Arbetsförmedlingen innebär en reformation i grunden, där vi förenar kultur, struktur, människor och teknik. Vårt mål är högt, vi tänker bli Sveriges modernaste myndighet
Nu behöver vi fler kompetenta service designers för att stärka utvecklingsarbetet!
Arbetsförmedlingen har sedan fem år tillbaka ett etablerat arbete med service design. Vi har service designers både i utvecklingsarbetet för våra digitala tjänster, men även kanaloberoende i det vi kallar kunddriven verksamhetsutveckling. Nu behöver vi stärkning i vårt kunddrivna verksamhetsutvecklingsteam, vilket innebär att du kommer att jobba kanaloberoende och på en strategisk och myndighetsövergripande nivå.
I det team du kommer hamna driver vi utvecklingsprojekt, sprider och förankrar kundkunskap internt, och stödjer hela myndighetens arbete med service design. Vi jobbar iterativt, med både kunder och medarbetare i centrum. Vi är övertygade om att ett holistiskt perspektiv med användarens röst som vägvisare är nyckeln till utveckling som faktiskt levererar värde för våra kunder.
Ett av våra koncept för kunddriven verksamhetsutveckling är de så kallade Växthusen, där vi involverar hela organisationen från lokalkontor till chefer på huvudkontoret utifrån loopar baserade på interaktioner, insikter, idégenerering och triggermaterial. Det är en utvecklingsmiljö som blivit belönad med flera priser i Sverige och internationellt.
Till vårt team söker vi nu dig som:
- Har kunskap om hur service design kan användas i praktiskt utvecklingsarbete tillsammans med våra kunder och medarbetare
- Är bra på helhetsperspektiv och har en förmåga att tänka strategiskt
- Vill bidra till att utveckla arbetssätt och metoder för kunddrivet utvecklingsarbete inom offentlig verksamhet
- Är genuint intresserad av att skapa användarvänliga tjänster, som skapar både kund- och verksamhetsnytta
- Är skicklig på att på att skissa, visualisera, skapa prototyper och testa lösningar både tidigt och sent i utvecklingsprocessen
- Är expert på kvalitativa undersökningsmetoder, men gärna också har en bra förståelse för kvantitativa metoder
- Har ett coachande förhållningssätt och tycker om att stötta andra i deras utveckling
- Sprider positiv energi, har ett starkt driv och fokus mot leverans och trivs på att jobba på en miljö med komplexa utmaningar och konstant förändring
Kvalifikationer
- Relevant högskoleutbildning/erfarenhet inom service design, interaktionsdesign, beteendevetenskap eller liknande, och en stark drivkraft att skapa en kund- och samhällsnytta
- Vana att skapa delaktighet och förståelse genom att involvera användare och andra intressenter i design- och utvecklingsarbete
- Erfarenhet av djupintervjuer och intervjuteknik
- Erfarenhet av att analysera kvalitativ research
- Erfarenhet av att skissa, visualisera, skapa prototyper och testa lösningar både tidigt och sent i utvecklingsprocessen
- Erfarenhet av att utvärdera och testa lösningsförslag eller färdiga lösningar i olika delar av utvecklingsprocessen
- Erfarenhet av att leda workshops
Då vi arbetar nära tillsammans i olika konstellationer inom sektionen är det viktigt att du trivs med att arbeta i team. Du kan både ta taktpinnen och driva en process men också följa med och stötta när någon annan leder. Sist men inte minst har du humor och tycker om att ha roligt på jobbet!
Förutom rätt kompetens/kvalifikationer så kommer även hänsyn att tas till personlig lämplighet. Skicka gärna med din portfolio eller arbetsprover
Övrigt
Tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning om du inte redan är anställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt diarienummer Af-2019/0031 5104 senast den 2019-08-30. Intervjuer kommer att ske löpande under tiden. Du ansöker genom att klicka på kappen ”ansök” nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet, din portfolio samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker tjänsten.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marianna Hamdi, sektionschef
0104883213
Ivana Boban Jagodic, rekryteringspartner
0104871089