Servicehandläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten  driver servicekontor  i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag.   

 Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.

Dina arbetsuppgifter som servicehandläggare innebär att genom det personliga mötet ge snabb och professionell service och information till privatpersoner och företag. 

Du ger service och information på uppdrag av de tre samverkansmyndigheterna, i en öppen miljö, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad inför det personliga mötet. Det är viktigt att du har en öppen, lyssnande och förklarande attityd och lätt att kommunicera i tal och skrift. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund i samhället. 

På servicekontoret i Skellefteå är vi cirka 4 medarbetare och tillhör region Västerbotten. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet. 

Vi erbjuder dig en arbetsplats 

- med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
- som är till nytta för medborgare och företag
- med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
- som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
- som erbjuder god balans mellan arbete och fritid. 

Vi söker dig som 



- har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik eller beteendevetenskap eller dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
- har arbetat minst två år i ett serviceyrke där du har fått besvara frågor på ett kortfattat och informativt sätt
- trivs och är bekväm i det personliga mötet och vill arbeta nära kunden
- har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
- bemöter andra väl och har god servicekänsla
- har mycket god kommunikativ förmåga
- har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
- är flexibel
- ser helheten, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
- stödjer och samverkar 

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. 

Övrig information
Två tjänster. Heltid, allmän visstidsanställning fr.o.m. 2014-09-01 t.o.m. 2015-02-28 eller enligt överenskommelse.

Har du frågor om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Ronny Söderberg telefon 010-111 54 44. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du ringa HR-konsult Cecilia Eriksson på telefon 010-116 28 76. Kontaktpersoner i fackliga frågor är för ST Mariam Salem telefon 010-579 96 90, Saco Tommy Persson telefon 010-114 16 43 och SEKO Ann-Charlotte Pagden telefon 010-113 70 65.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vi vill ha din ansökan med CV märkt med diarienummer 025326-2014 senast den 13/6 2014. Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta i stället med dem till en eventuell intervju.


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 30 maj 2014

Liknande jobb