Socialkonsulent till Arbetsförmedlingen i Östergötland

Socialkonsulent till Arbetsförmedlingen i Östergötland

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Arbetsförmedlingen i Östergötland söker socialkonsulent
I Östergötland finns två arbetsförmedlingsenheter som arbetar tätt tillsammans och över hela länet.

Tillsammans erbjuder vi fördjupat stöd för arbetsgivare och arbetssökande, och är ett komplement till den service som erbjuds digitalt eller via personligt distansmöte.

Vi är totalt ca 300 anställda i länet, som är placerade på Linköpings- Norrköpings- och Motalakontoret.

Beskrivning av tjänsten och rollen som socialkonsulent
Socialkonsulenter på Arbetsförmedlingen arbetar inom arbetslivsinriktad rehabilitering och gör huvudsakligen bedömnings- och utredningsinsatser. Genom att stödja arbetssökande i hantering av sin sociala situation bidrar socialkonsulenten till att förbättra deras förutsättningar för arbete.

Socialkonsulenten deltar i matchningen av arbetssökande genom att ta fram underlag som klargör arbetssökandes stödbehov och underlättar arbetsmarknadspolitiska bedömningar. I alla kontakter med kund har vi ett stödjande och vägledande förhållningssätt utan att tappa fokus på myndighetens uppdrag. I den reformerade myndigheten byggs samarbetet med fristående aktörer ut.

Socialkonsulenten arbetar i team, ofta tillsammans med psykolog, arbetsterapeut/sjukgymnast och arbetsförmedlare. Du samarbetar nära med andra socialkonsulenter i regionen.

Socialkonsulenten möter i huvudsak arbetssökande med missbruks- och beroendeproblematik och många har även psykiska och somatiska besvär. Det är inte heller ovanligt att socialkonsulenten möter arbetssökande som har en kriminell bakgrund, ett långvarigt beroende av ekonomiskt bistånd eller lever i relationer där våld förekommer. Socialkonsulentens insatser syftar till att stödja arbetssökande att själva hantera de sociala situationer som påverkar deras förutsättningar för arbete. Socialkonsulenten är drivande och kunnig i samverkan med andra samhällsinstanser, framför allt socialtjänsten och kommunens arbetsmarknadsenheter men även Kriminalvården,  och olika vårdgivare. Arbetet förutsätter ett aktivt samarbete såväl internt som externt. Att bedöma och utreda hur missbruks- och beroendeproblematik påverkar i en arbetssituation utgör en betydande del av arbetsuppgifterna. Socialkonsulenten bidrar till att klargöra den arbetssökandes förutsättningar och bedömer anpassningsbehov som syftar till att underlätta för personen att komma ut i arbete, studier eller andra lämpliga insatser inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Att dokumentera och meddela resultat av de insatser man gör är ett viktigt och ofta återkommande inslag i arbetsuppgifterna. Arbetsförmedlingen genomgår en digital utveckling som i alla delar genomsyrar vårt arbete, varför du har såväl vilja som förmåga att nyttja digitala verktyg och flera olika digitala plattformar i ditt dagliga arbete.

Grundläggande krav för tjänsten
- Socionomexamen
- Minst tre års arbetslivserfarenhet inom socialt arbete
- Erfarenhet av socialt utredningsarbete
- Goda kunskaper om beroendeproblematik och sociala svårigheter

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete som socialkonsulent på Arbetsförmedlingen
- Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter och vårdgivare
- Erfarenhet av arbete inom arbetslivsinriktad rehabilitering
- Erfarenhet av myndighetsuppdrag
- Kunskap om sociala och socialrättsliga frågor
- B-körkort 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med myndighetens uppdrag och verka i ett statstjänstepersonsuppdrag.

Arbetsförmedlingens medarbetarskap innebär att medarbetare:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Planerad placering är på vårt kontor i Linköping.

För denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-11-27.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Arbetskonsulent

Arbetskonsulent

28 september 2023

22 augusti 2023

Vikarierande Vägledare

Vikarierande Vägledare

7 juli 2023