Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!

Vi söker nu fler lagspelare till vår enhet på Barn-familj – och vuxenheten. Hos oss är god sammanhållning och närhet till varandra viktiga ledord. Du kommer som socialsekreterare hos oss att ingå i ett team på 17 medarbetare som består av socialsekreterare, 1:e socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare samt enhetschef. På vår enhet finns leendet och skrattet trots allvarets närhet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu tre socialsekreterare riktat mot handläggning barn, ungdomar och deras familjer. Två tjänster är tillsvidare och ett vikariat med möjlighet till förläning.

Ditt uppdrag består i att inom den sociala barn- och ungdomsvården utreda, planera och följa upp insatser enligt SoL och LVU. Vi använder oss av BBIC systemet. Till din hjälp har du ett nära samarbete med vår öppenvård.

I dina arbetsuppgifter ingår även att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss. Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten inom den sociala barn -och ungomsvården. Vi kommer under hösten att genomgå en fördjupnings utbildning i LVU lagstiftningen samt handläggning och dokumentation enligt SoL. Vi kommer även att fortsätta vår implementering av Signs of Safety som är ett säkerhetsorienterat, samarbetsstyrt och styrkebaserat arbetssätt.

Vi vet att du som socialsekreterare inom barnavården behöver mycket stöd och stöttning i ditt arbete och därför har vi på vår enhet en nära arbetsledning av både enhetschef och 1:e socialsekreterare. Hos oss får du som medarbetare flera timmars vägledning i grupp varje vecka och utöver detta finns arbetsledningen väldigt nära tillhands samtidigt som du kan använda dig av dina kollegor. Vi har även regelbunden extern processhandledning som bedrivs av konsult.
Lockas du av allt detta så har du nu chansen att bli en del i vårt team !


KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen och god kunskap i gällande lagstiftning. Det är meriterande om du har aktuell kunskap genom att själv ha arbetat med handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården. Du ska ha har en positiv syn på människan och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vi vill att du inger förtroende och trygghet samt har ett intresse för att utveckla vår verksamhet.

Som person behöver du framförallt vara lugn och stabil i stressade situationer och ha en förmåga att fokusera på rätt saker, samtidigt som du kan hålla fler bollar i luften och ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver att du är lyhörd och har lätt för att samarbeta och skapa och behålla goda relationer. Du behöver själv kunna ta ansvar för att strukturera och driva dina arbetsprocesser. Ibland blir det bakslag och du behöver ha förmåga att förbli motiverad trots besvikelser samt kunna leverera lösningar och konflikter på ett konstruktivt sätt

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Utbildning i BBIC och Signs of safety samt och kunskaper i pro Capita ses som meriterade.

För tjänsten krävs B körkort.

Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer Du som ska bli anställd hos oss att behöva lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-645329
Enhetschef Johanna Hildensjö
0226-64 55 28
Vision Eva Thomson
0226-64 50 37
SSR Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Enhetschef Sten Eriksson
0226-64 53 88
Enhetschef Maria Kindblom
0226-64 50 00
Projektledare Marita Andersson
0226-64 55 32
IFO- chef Sten Eriksson
0226-64 53 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialtjänsten, Avesta kommun Avesta
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lön FÖRMÅNER Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme/ friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast enligt överenskommelse. Två tjänster är tillsvidareanställningar och en är ett vikariat fram till 2016-01-31 med möjlighet till förlängning
  • Publicerat: 26 maj 2015

Besöksadress

Markusgatan 25 77421 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77421

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024