Socialsekreterare - Barnsekreterare

Arbetsbeskrivning

Svalövs Kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv, samt goda förutsättningar för ett dynamiskt företagande. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 13 800 invånare.




ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare handlägger du ärenden med barn och ungdomar placerade i familjehem enligt SoL och LVU. Arbetet utgår från Socialstyrelsens modell BBIC och tankar om "det tredelade föräldraskapet". Att genomföra barnsamtal, uppföljningsmöten, att arbeta aktivt med barnets nätverk och att samverka med andra aktörer så att barnet får rätt stöd hör till arbetsuppgifterna. Likaså ingår att formellt ansvara för överväganden eller omprövningar och i förekommande fall hemtagningsbegäran. Arbetet bedrivs delvis i team tillsammans med ansvarig familjehemssekreterare. Du får tillgång till metodstöd och regelbunden metodhandledning. Gruppen erhåller även extern processhandledning.

Du kommer att arbeta i Enheten för Utredning och Uppföljning på socialförvaltningen. Enheten består utav utredare och uppföljare för både barn/familj och vuxna, handläggare med inriktning ensamkommande, samt familjehemssekreterare och barnsekreterare. Det finns mycket erfarenhet, av socialt myndighetsarbete med barn, inom enheten.
Er ordinarie tillhörighet är med övriga medarbetare och enhetschef på enheten som möter barn, unga och vuxna. Tillsammans är ni 14st i er enhet.

KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen och tjänsten kräver minst tre års erfarenhet av socialt arbete med barn och ungdomar. Har du tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt dokumentation enligt BBIC ses som meriterande. Vi förutsätter att du är intresserad av att utveckla vårdkedjor och att arbeta förändringsinriktat och genom nätverksarbete.

För att lyckas i tjänsten ser vi att du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt så att ditt budskap når fram. Du ska ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt ha goda datakunskaper, gärna erfarenhet av Procapita.

Som person är du trygg i dig själv och i rollen som socialsekreterare. Du har förmåga att arbeta självständigt, driva processer och fatta egna beslut. Du har även en god kommunikativ förmåga, vilket innebär att du bland annat kan ge svåra besked på ett professionellt sätt. Då du kommer har mycket kontakt med andra, både internt och externt, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga samt lätt för att etablera och underhålla goda relationer. För att skapa kvalité i verksamheten behöver du även vara bra på att strukturera och organisera ditt arbete.
Körkort krävs.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga både inom enheten och med externa partners. Utbildning i Kälvesten, nya Kälvesten samt IAS ses som meriterande,

Låter detta som ett spännande uppdrag? Välkommen med din ansökan!

Vi tillåter oss att intervjua löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling.
Användaren samtycker till och godkänner att Aditro hanterar personuppgifter i enlighet med Aditros Policy om Personuppgifter och Cookies.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-704 704.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svalövs Kommun SVALÖV
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
  • Publicerat: 21 februari 2017

Liknande jobb


Socialsekreterare insatsgruppen

Socialsekreterare insatsgruppen

15 maj 2024