Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 90 medarbetare som är organiserade i fem enheter: Stöd- och försörjningsenheten, Utredningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. Inom IFO arbetar både erfaren och nyutbildad personal och som nyanställd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion och får tillgång till mentorer. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till fortbildning, extern grupphandledning, friskvård (tid/bidrag), flextid, semesterdagsväxling samt subventionerat årskort hos Dalatrafiken.


I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Inom Stöd- och försörjningsenheten arbetar idag 20 engagerade och kunniga medarbetare med ekonomiskt bistånd, våld i nära relation samt hedersrelaterat våld och förtryck, bostadssociala kontrakt, förmedling av egna medel, social praktik samt handläggning av dödsboanmälningar.

ARBETSUPPGIFTER

Vill du ha ett arbete där du varje dag får möjlighet att göra skillnad för andra?

Att arbeta med ekonomiskt bistånd i Ludvika kommun innebär ett kvalificerat socialt arbete där vi nyfiket och aktivt vill hjälpa människor att stå på egna ben och nå självständighet, såväl socialt som ekonomiskt. Du arbetar kartläggande och motiverande gentemot de du möter och samverkar med andra aktörer, både internt och externt. Du utreder och fattar beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande lagar och rättspraxis. 

KVALIFIKATIONER

Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd samt erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare. B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

För att trivas i rollen som socialsekreterare har du ett strukturerat, flexibelt och tryggt förhållningssätt till ditt arbete och i ditt samarbete med kollegor. Du bidrar till en positiv arbetsmiljö och hittar lösningar som driver utvecklingen framåt. Du har förmåga att möta och motivera människor som ofta befinner sig i utsatta situationer. Du har god kunskap i svenska, i både tal och skrift. 

ANSTÄLLNING

Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid med tillträde enligt överenskommelse.

KONTAKTPERSONER

Kajsa Tengström, enhetschef, kajsa.tengstrom@ludvika.se, 0240-869 55

Sara Spinks, 1:e socialsekreterare, sara.spinks@ludvika.se, 0240-0240-868 49

Linda Pettersson, 1:e socialsekreterare, linda.pettersson@ludvika.se, 0240-862 19

FACKLIG KONTAKT

Akademikerförbundet SSR, Vision och kommunal nås via kommunens växel 0240-860 00.

ANSÖKAN

Välkommen med din ansökan senast den 5 november 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 oktober 2023
  • Ansök senast: 5 november 2023

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024