Socialsekreterare, ensamkommande flyktingbarn

Arbetsbeskrivning

Vaxholm - skärgårdsstaden - är en kulturell stad, en småstadsidyll och en av de mest attraktiva kommunerna i Stockholms närhet. Naturskönhet, goda möjligheter till friluftsliv och den omedelbara närheten till Stockholms innerstad är några av de faktorer som bidrar till att så många vill bo och arbeta i Vaxholm. Läs mer på www.vaxholm.se ARBETSUPPGIFTER Individ- och familjeomsorgen, Vaxholms stad söker Socialsekreterare, ensamkommande flyktingbarnbarn, 100% visstidsanställning Tillträde snarast Från och med årsskiftet 2010/2011 har Vaxholms stad avtal med Migrationsverket om mottagande av ensamkommande flyktingbarn. Därför söker vi nu en socialsekreterare till Individ och familjeomsorgen som skall specialiserat arbeta med detta verksamhetsområde. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att planera, utveckla, samordna och administrera arbetet. Särskild vikt kommer läggas vid att mottaga, utreda, placera och följa upp placeringarna samt att i förekommande fall planera för det kommande vuxenblivandet. I arbetsuppgifterna ingår att förbereda och planera för att starta upp verksamheten. Vi erbjuder stimulerande arbete med stora möjligheter för dig som tycker om utmaningar och känner lust att skapa nytt. Arbetet som socialsekreterare med inriktning på ensamkommande flyktingbarn innebär utredningsarbete och uppföljningsansvar för beslutade insatser. Du kommer att ha ett samordningsansvar för de mottagna barnen/ungdomarna och svara för kontakten och rapportering till Migrationsverket. Kommunens litenhet möjliggör ett nära och intensivt samarbete inom både Individ och familjeomsorgen som Socialförvaltningen samt med kommunens övriga verksamheter liksom med externa samarbetspartner. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen med erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning i barnärenden gärna flyktingbarn och/eller invandrare, samt med god kännedom om gällande lagstiftning och dess tillämpning. Erfarenhet av utredningsarbete med barn och ungdom eller från arbete med barn/föräldrar alternativt ungdomar/föräldrar är meriterande, liksom kunskaper om droger och kriminalitet. Datavana är också en förutsättning, och utbildning och erfarenhet av BBIC är önskvärt. Arbetet kräver också körkort. God administrativ förmåga och förmåga att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift är nödvändiga förutsättningar för arbetet. Du behöver också ha helhetssyn, gott omdöme och personlig mognad. Att vara strukturerad och självgående samtidigt med god samarbetsförmåga är viktiga förmågor i vår verksamhet. Du kan tänka i nya banor och omsätta nya ideer till praktik. Vi lägger också vikt vid personlig lämplighet vilket bl.a. innebär att ha förmågan att bygga förtroendefulla relationer. Utveckling och kvalitet är ledord i arbetet. Vi arbetar systemorienterat och utreder enligt BBIC samt har extern handledning. Vi strävar efter en jämnare könsfördelning och att mångfald ska finnas bland både chefer och medarbetare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Charlotte Damberg
08-541 708 40
Socialchef Ann-Sofie Holmertz
08-541 708 96
Samordnare Annika Wallin
08-541 708 00
SSR Olle Beckréus
08-541 708 00
Enhetschef för barn och familj Annika Wallin
08-541 708 35

Sammanfattning

Besöksadress

Eriksövägen 27 18583 Vaxholm
None

Postadress

None
Vaxholm, 18583

Liknande jobb