OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet.
En av våra kollegor ska snart gå på föräldraledig och därför söker vi en tillfällig kollega som
tillsammans med oss vill fortsätta förbättra och utveckla vår organisation.
Vi erbjuder
en arbetsplats med entusiastiska kollegor som tillsammans skapar en trygg
arbetsplats med god arbetsmiljö där det finns tid för reflektion, utbildning
och utveckling.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter
Barn och ungdomsenheten i Tanums kommun består idag av sex socialsekreterare,
en socialadministratör, en familjerättssekreterare, en projektkoordinator, en
1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Som utredande socialsekreterare inom
enheten kommer du att arbeta med barn och ungdomar mellan 0–20 år. Ditt
huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets/ungdomens situation, göra
bedömningar enligt SoL och LVU samt att genomföra uppföljningar enligt BBIC
(Barnets behov i centrum). I utrednings- och uppföljningsarbetet ingår
samverkan med barnets nätverk, till exempel förskola och skola, hälso- och
sjukvård, BUP, polis och andra myndigheter samt att kunna motivera och
stimulera enskilda individer och familjer till förändring.
Basen är utredningsarbete av barn och ungdomar men hos oss arbetar
socialsekreterarna även med våra fantastiska familjehem. Du är delaktig
i hela ärendeprocessen från aktualisering till verkställighet av beslut och
uppföljning. Genom att hela individ- och familjeomsorgen ligger organiserade
under samma avdelning har enheterna god och nära samverkan vilket gör att du
får goda kunskaper om och förståelse för hela verksamhetsområdet.
I ditt uppdrag ingår även att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på
arbetsplatsen. Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings- och
uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och
hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Inom enheten
värdesätter vi barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för
att barn och ungdomar ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.
Hos oss kommer du att få kompetensutveckling i form av handledning,
utbildningar mm. Vi har höga ambitioner när det gäller att ständigt höja vår
gemensamma kompetens. Vi följer även den enskilda och gruppens arbetsmiljö
systematiskt samt erbjuder ett friskvårdbidrag på 2500 kr/år för att bibehålla
en frisk och positiv arbetsmiljö. Vi erbjuder en arbetsplats med högt i tak,
trevliga arbetskamrater där så väl humor, prestigelöshet och omsorg om varandra
är viktiga ingredienser. Du kommer ha stora möjligheter att påverka ditt arbete
på en dynamisk arbetsplats med ett öppet och tillåtande klimat.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt ett genuint intresse av att arbeta med
målgruppen barn/ungdomar och familj. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning
inom området barn och unga är meriterande. Det är också meriterande om du
tidigare arbetat i verksamhetssystemet Treseva. Som person ser vi att du som
söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. Du ser relationer
i sitt rätta perspektiv och har en god förmåga att skilja på det personliga och
professionella. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med
samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och
myndigheter. I arbetet kommer du att träffa på människor med olika erfarenheter
och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen
du möter för att skapa god kontakt.
Kvalifikationer (rubrik)
I rollen som socialsekreterare är det även viktigt att du är flexibel och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt
arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du är samtidigt självgående och
har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett
effektivt sätt. Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation, är
det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som
skrift. I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga
egenskaper. Det är en fördel om du har möjlighet att börja omgående.
ÖvrigtKommer du snart att examineras från socionomprogrammet och vill redan nu börja
arbeta med myndighetsutövning inom barn och unga? Vi har erfarenhet och
möjlighet att anpassa en tjänst som traineetjänst fram till dess att du har din
examen. Vi har idag två anställda i gruppen som började sina anställningar på
detta sätt. Som medarbetare inom Tanums kommun är viktigt att du delar
våra gemensamma värdegrunder Förtroende, Ansvar, Respekt och Omtanke. För den
som erbjuds anställningen krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag ur
Rikspolisstyrelses belastningsregister. Vi har gjort vårt medieval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag.
Krav: Socionomexamen, Körkort B.
Arbetsgivaren Tanums kommun
Kommunens värdeord - förtroende, ansvar, respekt och omtanke - beskriver vårt
förhållningssätt och syftar till att skapa kvalitet i varje möte. Vi bedriver
ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv
arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. Som medarbetare erbjuds du
förutom friskvårdsbidrag personalstödsprogram och hälsofrämjande aktiviteter av
olika slag.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Madelene Welander, Enhetschef, 0525-18159
Arbetsplats
Apoteksvägen 6
45781 Tanumshede