Socialsekreterare inom barn och familj

Socialsekreterare inom barn och familj

Arbetsbeskrivning

Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område och arbeta med Sveriges viktigaste jobb. Vår värdegrund hjälper dig i ditt dagliga arbete genom att visa vad som är viktigt och hur vi ska förhålla oss till varandra och dem vi är till för. Vår vision berättar vart vi är på väg.

Om arbetsplatsen

I januari 2020 gjordes en kommunövergripande organisationsförändring. Individ och familjeomsorgen flyttades ihop med vård och omsorg myndighetsutövningen och nu bildar den sociala sektorn myndighetsutövning där målet är en sammanhållen socialtjänst för Leksandsbon. Det betyder att du som får tjänsten behöver hoppa på i förändring och behöver ha en uthållighet i förändringsarbetet och vara en del i det, så att det blir bra.

Vårt uppdrag är att stödja och hjälpa medborgarna enligt gällande lagstiftning och politiska riktlinjer. Den ambitionen innebär bland annat att vi satsar på kompetenshöjande åtgärder och evidensbaserade arbetssätt. Vi har som mål att vara en attraktiv arbetsgivare som utvecklar, motiverar och behåller våra medarbetare.

Individ- och familjeomsorgen är uppdelad i tre grupper, barn 0-12 år, ungdom 13-20 år och 21år vuxen/missbruk.   Du är direkt underställd avdelningschef for myndighetsutövningen. Den dagliga arbetsledningen får du av 1:e socialsekreterare. I barn och familjegruppen ingår handläggning av ärenden som berör barn och familjer.

Dina arbetsuppgifter

Vi erbjuder en tillsvidaretjänst som socialsekreterare till barngruppen – med start 200901 eller efter överenskommelse. Du kommer att utreda och följa upp insatser för barn, ungdomar och deras familjer enligt Sol och LVU enligt BBIC-strukturen. Göra utredningsplaner, inhämta relevant information, presentera lösningar och åtgärder för att sedan följa upp resultatet för respektive ärende. I arbetet samverkar du aktivt med andra aktörer såväl interna som externa, exempelvis socialtjänstens öppenvård och vuxengrupp, hälso- och sjukvård och skola.

Din profil

Du har en socionomexamen. Önskvärt är att du som har erfarenhet av myndighetsutövning samt kunskaper om handläggning inom socialtjänsten och BBIC. Du behöver ha ett bra omdöme, där du gör korrekta avvägningar och prioriteringar i det dagliga arbetet och i dina bedömningar. Du klarar av att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut samt har en god analytisk förmåga.

Som person behöver du ha en personlig mognad, vara trygg, stabil samt ha självinsikt. Du behöver kunna se relationer i sina rätta perspektiv och skilja på det personliga och professionella och förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen.

Du behöver ha en god samarbetsförmåga och kunna arbeta bra tillsammans med dina kollegor och klienter. Där behöver du kunna lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du ska även kunna vara lugn och kontrollerad i stressade situationer och kunna behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker. Det är viktigt att kunna kommunicera på ett tydligt sätt och genom det säkerställa att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.

B-körkort för manuell växellåda är ett krav för tjänsten. Datafärdigheter och vana att arbeta med olika IT lösningar.

Tjänsten är heltid och tillsvidare. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Vi erbjuder dig

För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.

Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs 

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se

Din ansökan

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.

Sista ansökningsdatum är 7 juni och rekrytering sker fortlöpande. Tillsättning sker efter överenskommelse.

Kontaktuppgifter

Facklig representant, SSR, kontakta kundtjänst 0247-80000

Läs mer www.leksand.se

Kontaktperson

Katja Vestling

Avdelningschef

Myndighetsutövningen

Sociala sektorn

0247-80262

katja.vestling@leksand.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Leksands kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2020
  • Ansök senast: 7 juni 2020

Besöksadress

Kommunhuset Torget 5
None

Postadress

Personalavdelningen
2029, 79380

Liknande jobb


19 april 2024

Förste socialsekreterare till Placering 2

Förste socialsekreterare till Placering 2

19 april 2024

Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

18 april 2024