Socialsekreterare inom försörjningsstöd

Socialsekreterare inom försörjningsstöd

Arbetsbeskrivning

Ulricehamns kommun vill bli Sjuhärads bästa offentliga arbetsgivare. För att komma dit behöver vi de bästa medarbetarna, vill du bli bäst med oss?

Vi söker dig som är bra på det du gör, men vill bli ännu bättre! Det stämmer, du kommer till en framåt kommun; vi säger bara Lassalyckan, världscupen, Västgötaloppet, skidgymnasium, med mera. Vi har också vandringsleder, sjöliv och underbara naturmiljöer som lockar till ett gott liv med fina boendemiljöer, relevanta jobb och meningsfull fritid. Som du förstår räds vi inte utmaningar, ska du jobba hos oss ser vi gärna att du också är modig, engagerad, glad och lite envis.

Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden.

IFO (Individ- och familjeomsorg) ansvarar för följande verksamheter; stöd till barn, ungdomar och deras familjer, stöd till vuxna, försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsinsatser och mottagande av nyanlända.
Vi söker nu en engagerad socialsekreterare till enheten för försörjningsstöd. Enheten består av fem socialsekreterare, två socialadministratörer och en assistent.
Som anställd i Ulricehamns kommun får du tillgång till flera förmåner, bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet till extra semesterdagar genom semesterväxling. På vår enhet kommer det också finnas möjlighet att arbeta hemifrån någon eller några dagar i veckan.

Varmt välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Vi arbetar efter ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från varje enskild person och dess nätverk. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge individuellt stöd och aktivt arbeta med motivationsarbete utifrån varje individs förutsättningar och målet är alltid att nå en självförsörjning och ett självständigt liv. Inom gruppen arbetar var och en med hela processen från nybesök och arbetet fram till att ärendet avslutas.

En viktig del i arbetet handlar även om att samverka både internt med andra verksamheter inom kommunen och externt med hälso- och sjukvården, andra myndigheter och samverkansparter. I ditt arbete kommer du att ha ett extra nära samarbete med kommunens arbetsmarknadsenhet (AME).

Vi erbjuder dig en positiv och utvecklingsinriktad arbetsgrupp, god arbetsmiljö samt ett självständigt och flexibelt arbete. Som socialsekreterare hos oss kommer du att ha ett varierande arbete där du har möjlighet att rikta in dig och fördjupa dig där ditt engagemang finns som till exempel våld i nära relationer där vi utreder och bedömer behov av stöd och hjälp för våldsutsatta vuxna personer, dödsbohandläggning och olika samverkansforum med exempelvis andra kommuner. Vi arbetar aktivt med digitalisering och utvecklar våra e-tjänster för att möjliggöra tid för ännu mer socialt arbete.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen eller annan likvärdig akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig, kunskap om förekommande lagar inom området samt god datakunskap.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning och gärna med försörjningsstöd. Vi arbetar i systemverktyget Treserva och ser positivt på om du har erfarenhet av det. Vidare har du mycket goda kunskaper i att uttrycka dig både i tal och skrift samt en god digital kompetens. Du förmår förmedla struktur och målinriktning i ditt klientarbete. För dig är det en självklarhet att bidra aktivt i metod- och verksamhetsutveckling som en del i att kvalitetssäkra vårt arbete.

Som person är du trygg och stabil i dig själv, empatisk, positiv, arbetsam, öppen och tillgänglig. Du har ett flexibelt tankesätt och ska kunna omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen då akuta situationer kan uppstå. Viss stresstålighet är en förutsättning för arbetet och förmågan att se sin egen roll i ett större sammanhang. Du har god serviceförmåga, ett professionellt bemötande, har förmåga att möta människor som ofta lever i utsatta miljöer och svåra livssituationer, har lätt för att samarbeta och bidrar med arbetsglädje på arbetsplatsen. Att du är bra på att lyssna och kommunicera är en förutsättning till att kunna skapa dialog med de vi är till för i syfte att hitta de bästa lösningarna.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav för tjänsten.

ÖVRIGT
Vänta inte med din ansökan - intervjuer kan komma att genomföras löpande under ansökningstiden.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Nordgren
0321-595650
Anette Gustafsson
0321-595614
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0321-595000
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660
Enhetschef Maria Wichers
0321-595631
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Verksamhetschef IFO Magnus Andersson
0321-595625
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Enhetschef Katarina Rademacher
0321-595664 0766-435664
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660 0766-435660

Sammanfattning

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Bogesundsg 22 Stadshuset
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb