Socialsekreterare med utökat ansvar (teamledare)

Arbetsbeskrivning

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

I Sociala resursförvaltningen finns Malmö stads kommungemensamma verksamheter inom individ och familjeomsorg samt insatser enligt lagen om stöd och service till personer med funktionsnedsättning (LSS). Förvaltningen ansvarar också för mottagning av nyanlända flyktingar och ensamkommande barn och planering och utbyggnad av LSS-boenden. Förvaltningen arbetar också med överförmyndarärenden, tillståndsärenden enligt alkohollagen samt föreningsbidrag till idéburna organisationer.

Familjehemssektionen inom verksamheten Ensamkommande barn arbetar med att rekrytera, utreda och handleda familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer för Ensamkommande barn. I verksamheten finns också socialsekreterare som arbetar med att följa upp de placerade barnen.



ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna för socialsekreteraren med utökat ansvar är bland annat att stödja handläggarna i deras arbete, metodhandleda såväl i grupp som individuellt och handleda i individärenden. Du kommer att ha genomgång av ärenden i Procapita med socialsekreterarna i teamet. I särskilda fall ingår även praktiskt arbete med klienter och uppdragstagare

Som socialsekreterare med utökat ansvar kommer du att ha ett särskilt ansvar gällande introduktion av nyanställda, intern handledning samt metodutveckling. Du ansvarar även för beslut enligt gällande delegation samt representerar verksamheten i Malmö stads fem socialnämnder.

Som socialsekreterare med utökat ansvar i familjehemsvården ansvarar du för såväl handledning till barnens socialsekreterare som familjehemmens socialsekreterare och att vara en brygga mellan de olika rollernas perspektiv.

En stor del av arbetet innebär att leda gruppens utvecklingsarbete utifrån uppsatta mål. Du arbetar på uppdrag av sektionschefen och är sektionschefens förlängda arm ut i verksamheten och måste kunna förhålla dig till denna roll. Genom att följa arbetet ansvarar du för att säkra kvalitet och rättssäkerhet inom verksamheten.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen.

B-körkort för manuell växellåda.
Du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning, såväl inom området barnutredningar som familjehemsutredningar inom fältet Ensamkommande barn.
God kunskap inom lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten är ett krav, likaså kunskap gällande Procapita och tidigare arbete med BBIC.
Meriterande är utbildning i Kälvesten och/eller utbildning som BBIC utbildare.

Erfarenhet av att handleda och stödja kolleger i det dagliga arbetet är meriterande, likaså erfarenhet av att arbeta med utgångspunkt i lösningsfokuserat synsätt och MI.

Svenska obehindrat i tal och skrift är nödvändigt och med förmåga att uttrycka dig kortfattat och nyanserat i tal och skrift.

Vi söker dig med god samarbetsförmåga.

Du har förmåga att lyssna och se saker ur flera perspektiv och att utifrån detta bidra till att hitta lösningar och hjälpa socialsekreterana att komma vidare i sitt arbete för de placerade barnen.

Förmåga att självständigt leda det dagliga arbetet i teamet och fördela ansvar samt att hantera akuta ärenden. I de situationer det behövs ska socialsekreteraren med utökat ansvar även arbeta aktivt i ärenden.

Du är flexibel och kan förhålla sig till ändrade omständigheter. Har organisatorisk förmåga, kan prioritera och arbeta självständigt med känsla för ansvar. Du är handlingskraftig.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Socionomexamen uppvisas vid anställningsintervju.

Utdrag ur belastningsregister uppvisas av den som erbjuds anställning.

Vi tillämpar löpande urval och kallar till intervju under ansökningstiden.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Malmö stad använder rekryteringssystemet Offentliga Jobb/Visma recruit. Vi ber därför dig att söka tjänsten genom länken i denna annons. Ansökningarna behandlas digitalt utifrån de uppgifter du registrerar. Var därför noga med att föra in alla meriter du vill åberopa.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771- 10 10 29. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Rana Moghaddam
040-34 38 71
Vision Peter Nilsson
0721-90 91 60
Sektion 4 Kommunal
040-34 55 04
Sektionschef Eva Mellsop Nyman
0706-37 55 51
Sektionschef Karin Söderquist
på 0709-92 08 15
Sektionschef Minna Tykesson
0709-103428
Enhetschef Ulrica Bengtsdotter
040-34 52 32
MST-teamledare Oddveig Belsvik
0734-429441
Sektionschef Helena Sjöman
040-34 93 64
Sektionschef Charlotta Gustafsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad, Avdelning Barn o Familj Malmö
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. 100% Tillsvidareanställning, tillträde: enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 28 juli 2016

Besöksadress

Baltzarg 4 21123 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 21123

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024