Socialsekreterare till biståndsenheten

Socialsekreterare till biståndsenheten

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Biståndsenheten består av 12 engagerade socialsekreterare, en socialadministratör, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Vi rekryterar nu två socialsekreterare, en tills vidaretjänst och ett ettårigt vikariat för en föräldraledig kollega.
Enheten ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL och LSS avseende barn, unga, vuxna och äldre med fysisk, neuropsykiatrisk och/eller psykisk funktionsnedsättning samt lag om färdtjänst. Utöver myndighetsutövning arbetar vi aktivt med samverkan och utveckling inom olika områden och din insats som socialsekreterare är mycket viktig. Du erbjuds kompetensutveckling, intern metodhandledning och extern processhandledning.


ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter kan bestå av utredningsarbete enligt SoL/LSS/lag om färdtjänst och utifrån övrig gällande lagstiftning, rättspraxis och vägledning. Som socialsekreterare arbetar du med att informera, utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser. Samverkan med externa och interna verksamheter är också en mycket viktig del i arbetet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom/likvärdig utbildning.

Vi ser gärna att du är en trygg och prestigelös person som:

- Har erfarenhet av myndighetsutövning avseende aktuell målgrupp och är väl förtrogen med gällande lagstiftning.
- Har god förmåga att utrycka dig i tal och skrift.
- Är strukturerad och kan behålla fokus på uppdraget trots omgivningens olika krav.
- Gillar att samverka och samarbeta men också att arbeta självständigt.
- Delar med dig av dina erfarenheter och lär av andras.
- Har god kommunikativ och analytisk förmåga.
- Gillar utveckling och drivs av att hitta nya, moderna och effektiva rättssäkra lösningar.

Erfarenhet av IBIC och arbete i verksamhetssystemen Treserva och SAMSA är meriterande.

B-körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Walterson, enhetschef
0737-73 11 79
Ann-Marie Andreae, 1:e socialsekreterare
0704-32 07 31
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Irene Blomqvist, verksamhetschef, IFO
0303-37 11 11
Anna Petersson, rekryteringskonsult på PS Partne
0761-71 76 45
Sven Boge, tf enhetschef
0303-37 12 30
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0303-33 04 21
Helena Nyman, biståndshandläggare
0303-33 03 81
Anne-Marie Blixt, enhetschef
0737-73 11 79
Camilla Båstedt, 1:e socialsekreterare
0303-33 07 31

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, IFO
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juli 2022
  • Ansök senast: 14 augusti 2022

Besöksadress

Ledetvägen 6 ALAFORS
None

Postadress

Ledetvägen 6
Alafors, 44980

Liknande jobb


Socialsekreterare - barn och familj vikariat

16 maj 2024

16 maj 2024