Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.

Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en socialsekreterare till ekonomiskt bistånd. Arbetsgrupp består av sex erfarna socialsekreterare som arbetar med handläggning av så kallade löpande försörjningsstödsärenden innefattande utredning av inkomna uppgifter, bedömning och beslut om bistånd enligt SoL. Under 2021 infördes en e-tjänst och ett förändrat arbetssätt som i högre grad baseras på tillit vilket har bidragit till minskad administrativ handläggningstid och skapat förutsättningar att arbeta mer med socialt arbete. Under 2022 fokuserar vi på att introducera ännu fler som söker ekonomiskt bistånd i e-tjänsten och vi kommer också lägga stort fokus på att stötta dem som har uppburit försörjningsstöd under en längre tid till sysselsättning och en tryggare ekonomisk situation.

För oss är det viktigt att du trivs och du får introduktion i arbetet. För dig som är ny tillämpar vi även mentorskap. På enheten finns en ärendehandledare som arbetar med att ge daglig ärendehandledning. Vi har även regelbunden kollegial handledning, extern handledning och gruppträffar. Vi tillämpar flexibel arbetstid och distansarbete. Beredskap ingår i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning. Det är meriterande med erfarenhet av ekonomiskt bistånd.

Intresse och god förmåga för administrativt arbete såväl som brukarfokus är nödvändigt. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet och dina personliga egenskaper såsom flexibilitet, samarbets- och initiativförmåga.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Bifoga Cv och kort personligt brev.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


1 juni 2024

Familjebehandlare till Ungdomsteamet och Irisverksamheten

Familjebehandlare till Ungdomsteamet och Irisverksamheten

23 maj 2024

Familjebehandlare

Familjebehandlare

31 maj 2024

Socionom till Lysekil v. 24-31!

Socionom till Lysekil v. 24-31!

31 maj 2024