Socialsekreterare till Familjeenheten!

Arbetsbeskrivning

Söker du en ny utmaning? Vill du bidra med insatser för att hjälpa utsatta familjer? Vi söker en ny medarbetare till vårt team. Här kommer du till en sammanhållen enhet med stort fokus på utvecklingsarbeten som främjar barns delaktighet. Vi har en stabil och välfungerande socialtjänst med rimlig arbetsbelastning och ordnad ekonomi. Våra medarbetare drivs av ett starkt engagemang för både vår målgrupp och för att utföra ett bra socialt arbete. Det är en blandad grupp med både lång och kort erfarenhet som aktivt bidrar till att hålla en god arbetsmiljö för att trivas på jobbet. Enheten drivs av en ledningsgrupp bestående av två enhetschefer och tre gruppledare. Gruppen har lång samlad erfarenhet av socialtjänstens arbete med barn och familj.

Familjeenheten består av två olika arbetsgrupper. Myndighetsgruppen med mottagning, utredare samt barnföljare, familjehemssekreterare och familjerätt. Öppenvården med familjebehandlare, fältgruppen, kurator på familjecentralen och HVB samt stödboende verksamhet. Enhetens uppbyggnad främjar samarbetet och skapar ett team runt familjerna som finns i vår verksamhet.

Den aktuella tjänsten är en utredartjänst placerad i myndighetsgruppen som består av två förhandsbedömare, sex utredare, tre barnföljare, två familjehemssekreterare och en familjerättssekreterare. Enhetscheferna leder verksamheten tillsammans med två gruppledare som fördelar ärenden samt handleder i det dagliga arbetet.


ARBETSUPPGIFTER
Som utredande socialsekreterare kommer du arbeta med utredningar och uppföljningar av barn och ungdomar. I arbetet kommer du jobba i nära samverkan med övriga kollegor på enheten. Arbetet som utredare bygger mycket på mötet med barn och deras föräldrar, men också på möten med andra samhällsaktörer som finns runt barnet. Vi ser att ditt främsta verktyg som utredare kommer att vara din förmåga att samtala och därigenom genuint och respektfullt möta andra människor. Vi jobbar aktivt och strukturerat med ett nära stöd, både för att du ska kunna lyckas i detta svåra uppdrag men också för att du kontinuerligt ska kunna utvecklas i din utredarroll och känna dig trygg på jobbet.

Enheten leds av två enhetschefer med gemensamt verksamhetsansvar. Arbetsmiljö och personalansvaret är uppdelat utifrån myndighet och öppenvård.

Individ och familjeomsorgen i Kumla värnar om kompetensutveckling av våra medarbetare. Varje år tar vi fram en kompetensutvecklingsplan där verksamhetens behov matchas mot medarbetarnas behov av kompetensutveckling. En del av vår kompetensutveckling är att vi har ett aktivt arbete gällande MI. MI är en av de metoder som ska genomsyra hela vår verksamhet och som alla medarbetare och chefer får utbildning i. Vidare erbjuder vi förmåner som friskvårdsbidrag och förmånscykel.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är engagerad och ansvarstagande och trivs med att arbeta självständigt. Du har förmågan att vara flexibel och har en god social förmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du behöver ha socionomexamen och meriterande är utbildning i samt erfarenhet av BBIC samt MI. Vi ser gärna att du har arbetat med myndighetsutövning och har erfarenhet från handläggning av barn/familjeärenden. Körkort B är ett krav.

Välkommen med din ansökan redan idag! Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden.


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2022 klicka här:
https://youtu.be/DQFTdSZqIaU

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Stadshuset
Kumla, 69280

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024