Socialsekreterare till Individ och familjeomsorg

Arbetsbeskrivning

Individ och familjeomsorg/Vård och omsorgsförvaltningen
Nu söker vi
en coachande 1:e Socialsekreterare till Barn & familj
Ange ref.nr: 42/2016 von

Vi söker en coachande 1:e socialsekreterare med ett genuint intresse för att arbeta utifrån en helhetssyn där individens förmåga och känsla för meningsfullhet tas tillvara. Inom Individ och familjeomsorgen finns en stabil arbetsgrupp som har roligt tillsammans och arbetet kännetecknas av omväxling, stimulans, inflytande, korta beslutsvägar och ett gott samarbete.

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i en ledningsgrupp med en enhetschef och ytterligare två 1:e socialsekreterare inom myndighetsutövningen på IFO och jobba med frågor som bland annat handlar om att driva utvecklingsarbete och ha en omvärldsbevakning.
Du kommer vara arbetsledare för socialsekreterare som arbetar med barn- och ungdomsvård, familjerätt, familjehemsvård samt med ensamkommande ungdomar. Ditt arbete innebär bland annat att arbets- och metodhandleda medarbetarna såväl i grupp som individuellt i kvalificerat utrednings- och förändringsarbete. Du har inga egna ärenden men när det bedöms nödvändigt deltar du i komplicerade utrednings- och biståndsärenden, bereder enskilda ärenden enligt SoL och LVU samt vid behov företräder du, tillsammans med socialsekreterarna, nämnden i domstolsförhandlingar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande utbildning som uppfyller Socialstyrelsens krav. Det är viktigt att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och goda kunskaper inom relevant lagstiftning samt erfarenhet av handläggning enligt BBiC. Du behöver kunna kommunicera väl i tal och skrift samt ha goda kunskaper i dokumentation. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare. För att lyckas i rollen som 1:e socialsekreterare är det viktigt att du är lugn och stabil i stressade situationer samt att du är strukturerad och skicklig på att planera och prioritera. Du har god samarbetsförmåga samt lätt för att entusiasmera andra. Vi använder Procapita som handläggningssystem.
Då bilkörning förekommer i tjänsten är körkort ett krav.
Utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister kommer att begäras.

Vi erbjuder Dig bland annat:
- Ett meningsfullt arbete i en liten kommun med mycket goda pendlingsmöjligheter
- Extern handledning och kompetensutveckling
- En arbetsplats medarbetarna kan rekommendera. Vi lämnar gärna ut referenser bland våra medarbetare som kan berätta om hur det är att arbeta hos oss!

Varaktighet/Arbetstid
Arbetstid: Heltid
Varaktighet: Tillsvidareanställning
Tillträde: Under augusti 2016 eller tidigare enligt överenskommelse

Lön
Individuell lönesättning tillämpas.

Upplysningar lämnas av
Enhetschef Anna Pierrou, 0224-360 49

Fackliga företrädare
SSR - Carolin Kaspersen, 0224-362 07
Vision - Mattias Lundin, 0224-361 83

Ansökan
Välkommen med din ansökan med ref nr 42/2016 von och meritförteckning till Heby kommun, Registrator, 744 88 Heby. Vi tar även emot din ansökan via e-post: information@heby.se
Sista ansökningsdag: 2016-04-29
Vi kommer att kalla till intervju löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Vi undanber oss all hjälp från rekryteringsfirmor.

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024