Socialsekreterare till insatsgrupp

Socialsekreterare till insatsgrupp

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!


Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.



ARBETSUPPGIFTER
Hos oss kommer du att få arbeta med trevliga och stödjande kollegor och chefer. Arbetet är ofta utmanande, men du drivs av viljan att säkerställa att barn, ungdomar och deras familjer får det stöd de är i behov av för att utveckla sin fulla potential. I ärenden är du aldrig ensam och vi arbetar alltid utifrån ett starkt barnrättsperspektiv där barns delaktighet ska främjas. Det pågår ett ständigt arbete för att involvera familjens nätverk för att hjälpa familjen att själva hitta hållbara lösningar på de svårigheter de upplever. Och i det arbetet är du en stödjande person.

Du kommer arbeta med att följa upp beviljade insatser enligt SoL och LVU för barn och unga mellan 0-20 år. Du gör uppföljningar, skyddsbedömningar, förhandsbedömningar, inleder utredning samt arbetar stödjande med barnens nätverk.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen är en förutsättning och det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning sedan tidigare. Eftersom det i arbetet ingår att skriva bedömningar, journalanteckningar och andra handlingar så måste du kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.


Vi arbetar enligt BBIC och vårt arbete präglas av förhållningssättet Signs of Safety. Det är därför meriterande om du har utbildning i BBIC, Signs of Safety, MI samt om du har tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn- och ungdomar.
Eftersom du ofta möter barn och familjer i kris ock svåra situationer är det viktigt att du är en trygg och stabil person som bemöter alla människor med respekt och ett genuint engagemang. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för yrkesrollen.

För att trivas hos oss behöver tycka om att samverka både internt och externt och kunna relatera till andra på ett lyhört och professionellt sätt. Vi sätter alltid klientens bästa i fokus och strävar efter att arbeta relationsskapande oavsett ärendets art.

ÖVRIGT
Hos oss får du, förutom traditionella förmåner, en grundlig introduktion som löper på de första månaderna. Efter introduktionen finns goda möjligheter att genomföra delar av arbetet på distans. Under hösten 2022 kommer vi att flytta in i kommunhuset som ligger i Märsta, några minuters gångväg från tågstationen.

Rekrytering sker löpande.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-592 263 63
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-591 263 63
Planeringschef Ulrika Mellberg
08-591 260 68
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö

Förvaltningschef Lena Ludvigsson
08-591 263 52
Enhetschef Paula Wallenius
08-591 267 60
Planeringschef Anna-Karin Åberg
08-591 260 68
Enhetschef Mottagningsenheten Ulrika Mellberg
08-591 268 79
Enhetschef Ungdomsenheten Rihaneh Ostad Gholizadeh
08-591 267 63
Enhetschef Barnenheten Anna-Riikka Törrönen
08-591 263 35

Sammanfattning

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb