Socialsekreterare till mottagningsenheten

Socialsekreterare till mottagningsenheten

Arbetsbeskrivning

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Nu förstärker vi Mottagningsenheten med fler socialsekreterare! Vill du arbeta i en arbetsgrupp där alla hjälps åt, utvecklar varandra och där den ena dagen inte är den andra lik? Då ska du bli en av oss!

Mottagningsenhetens huvudsakliga uppdrag är att vara en gemensam ingång för socialnämndens myndighetsutövning avseende individ- och familjeomsorg. Till enheten kan man vända sig om man behöver hjälp i en socialt svår situation eller vill göra en anmälan om man känner oro för någon. Mottagningsenheten ansvarar för att nya anmälningar och ansökningar tas emot, handläggs och bedöms. Vid behov av vidare utredning och stöd fattas beslut om utredning, vilken överlämnas till utredningsenheter. Vid behov av akuta skyddsåtgärder sker detta i nära samarbete med interna och externa samverkanspartners.

Vi är idag 20 medarbetare som arbetar på enheten fördelat på enhetschef, 1:e socialsekreterare, socialsekreterare samt administratörer.

I medarbetarundersökningen 2021 upplevde samtliga medarbetare på enheten att arbetet känns meningsfullt, lärorikt och utvecklande. Samtliga medarbetare upplevde även att enhetschef har förtroende för dem.

Som nyanställd ger vi dig goda förutsättningar att växa i din yrkesprofession genom bl a ett introduktionsprogram samt att du tilldelas en mentor under ett år. Vidare erbjuds kontinuerlig extern handledning tillsammans med kollegor, utbildningar och föreläsningar för att fortsätta utvecklas i yrkesrollen. Vi tillämpar ett nära ledarskap från enhetschef och tre 1:e socialsekreterare. Exempel på förmåner är rätten till heltid, friskvårdsbidrag och möjlighet till att växla semesterdagstillägg mot ledig tid. Vi har flextidsavtal och möjlighet att arbeta hemma när verksamheten tillåter det.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare vid enheten gör du ett viktigt och meningsfullt socialt arbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ta emot orosanmälningar och ansökningar, förhandsbedöma inkomna orosanmälningar samt agera till skydd vid akuta situationer.

En annan viktig arbetsuppgift är att vara konsultativa ambassadörer för socialnämnden genom att ge information, vägledning och rådgivning till samverkanspartners och enskilda.

Mottagningsenheten ansvarar även för att handlägga begäran om yttrande enligt Lagen om unga lagöverträdare (LuL), samt begäran om yttrande i körkortsärende från Transportstyrelsen.

Arbetet bedrivs i huvudsak utifrån lagstiftningarna Socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Som socialsekreterare på Mottagningsenheten möter du alla åldersgrupper och din huvudsakliga uppgift blir att bedöma om en utredning ska inledas eller inte. Mottagningsenheten är som regel vägen in för dem som kommer i kontakt med socialtjänsten. Vi månar om att denna kontakt ska bli så positiv som möjligt för den sökande, oavsett anledning till en kontakt med oss. Tempot är ofta högt och arbetsuppgifterna varierande.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning enligt SoL och/eller LVU/LVM. B-körkort för manuell växlad bil och körvana är ett krav. Du har god dokumentationsvana och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Meriterande om du har erfarenhet av förhandsbedömningar samt arbetat med BBIC:s dokumentationssystem.

Som person har du ett stort engagemang och intresse för att arbeta med socialt arbete. Du har förmågan att bemöta människor i svåra livssituationer med ett empatiskt och professionellt förhållningssätt. Du har lätt för att kommunicera och motivera de bedömningar som görs i enskilda ärenden. Du planerar, strukturerar och driver ditt arbete självständigt och ber om hjälp vid behov. Du behöver ha lätt för att skifta fokus med kort varsel och ställa om din planering, då sådana situationer kan uppstå. Du måste arbeta rättssäkert och förhålla dig till de lagar och riktlinjer som styr vårt uppdrag. I arbetslaget stöttar du dina kollegor och delar med dig av dina erfarenheter och din kunskap samt bidrar med ett gott arbetsklimat.

Välkommen att bli en av oss!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, Myndighet
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 april 2022
  • Ansök senast: 2 maj 2022

Liknande jobb