Socialsekreterare till mottagsenheten för Funktionsstöd Sydväst

Socialsekreterare till mottagsenheten för Funktionsstöd Sydväst

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta som socialsekreterare i mottaget på Funktionsstöd i Sydväst, ett stadsområde i framkant med en driven personalgrupp och kompetenta kollegor? Då är detta jobbet för dig!

På Funktionsstöd i Sydväst finns idag fyra enheter med inriktning barn och unga vuxna, vuxna LSS, vuxna SoL/mottag samt psykiatri. De fyra enheterna är samlokaliserade i trevliga och rymliga lokaler på Järnbrotts Prästväg 2. Totalt i hela Sydväst arbetar det ca 50 socialsekreterare, sju 1:e socialsekreterare och fyra enhetschefer. Funktionsstöd Sydväst ansvarar för handläggningen av ca 2000 funktionsstödsärenden.

En av våra medarbetare i vårt mottag ska på nya utmaningar och vi söker därför en socialsekreterare på tillsvidaretjänst till enheten.
Mottagsenheten består av en 1:e socialsekreterare samt fem socialsekreterare. På mottaget kommer du att arbeta med uppgifter så som att gå på vårdplaneringar, utreda enligt SoL och LSS, informera om olika stödinsatser, utreda förhandsbesked samt svara i jourtelefonen.

Arbetet passar dig som gillar en blandning av snabba och mer långsiktiga processer. Uppdraget innebär myndighetsutövning, vilket kräver både ett ansvarstagande och en ödmjukhet inför de beslut som vi fattar. Uppdraget kan förändras över tid om behov uppstår eller om förutsättningarna förändras.

Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samt tillgång till metod- och processhandledning. Vi värnar om en bra introduktion och kompetensutveckling och när du som ny socialsekreterare inom Funktionsstöd börjar hos oss, får du gå Kompetens Trappan som är långsiktig kunskapshöjande satsning och en del av din introduktion. Den sträcker sig över fem terminer och du går tillsammans med kollegor från andra enheter inom förvaltningen.

Välkommen med din ansökan!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.

Du är väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut samt erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC/ Treserva/ SAMSA ses som meriterande för tjänsten.

Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.

Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt.

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024