Socialsekreterare till socialförvaltningens myndighetsingång

Socialsekreterare till socialförvaltningens myndighetsingång

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av vårt härliga team? Är du lugn, trygg i dig själv och har förmågan att förhålla dig professionell även i pressade situationer? Som socialsekreterare hos oss inom administrativa teamet får du ett utvecklande, flexibelt och meningsfullt arbete i en trygg arbetsgrupp! Nu söker vi en ny engagerad socialsekreterare då nuvarande kollega går vidare till en ny roll i förvaltningen.

Den första september 2021 bildade vi en ny enhet inom område myndighet på socialförvaltningen som heter Enheten för familjemottagning, familjerätt, administrativt stöd och Länsjour Södermanland. Enheten har en viktig roll mot medborgaren i form av ett gott första bemötande och en rättssäker handläggning med hög kvalitet. Vi arbetar utifrån ett familjeorienterat arbetssätt och vårt mål är att möta varje medborgares behov och utifrån medborgarens förutsättningar möjliggöra en utveckling till att bli mer självständig. Varje team har en teamledare som ansvarar för den dagliga arbetsledningen.

Vår enhet är organiserad i fem team:
• Familjerätt bestående av elva socialsekreterare.
• Familjemottagning bestående av elva socialsekreterare.
• Administrativt stöd, myndighet bestående av sex socialsekreterare.
• Administrativt stöd, service bestående av sex administratörer och två vaktmästare.
• Länsjouren Södermanland bestående av nio socialsekreterare.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialsekreterare inom administrativa teamet har du en viktig funktion som första kontakt inom socialförvaltningen för medborgaren via vår telefonslinga och chatt. Förutom att ge rådgivning till samhällsmedborgare och andra professionella ingår det bland annat i ditt dagliga arbete att självständigt administrera och initialt hantera samt skyddsbedöma ansökningar, orosanmälningar och förfrågningar. Du behöver ha god förmåga att självständigt prioritera bland arbetsuppgifter, du behöver ha ett flexibelt arbetssätt och i det kunna växla mellan arbetsuppgifterna.

Som socialsekreterare följer du beslutade riktlinjer och processer för en rättssäker myndighetsutövning och hanterar en bredd av inkommande handlingar genom administrering samt få utredningsaktiviteter såsom att svara på förfrågningar eller begäran från andra kommuner; LOB, LUL, Transportstyrelsen med mera. På enheten råder en positiv utvecklingsanda och som ett nytt team inom socialförvaltningen kommer du att få vara en del av ett team i förändring med vision om att stödja övriga enheter i dokumentation och administration.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har en socionomexamen eller blir klar januari 2023. Du kan också ha en beteendevetenskaplig examen, där du har läst minst 15 hp socialt arbete, 7,5 hp psykologi samt 7,5 hp socialrätt. Du behöver ha erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänst, från arbete eller praktik.

Det kan förekomma transport av brukare, varpå körkort är meriterande. Behärskar du fler språk som t.ex. finska, arabiska eller somaliska och har utbildning i MI, NOA, BBIC och/eller ASI är det en fördel.

I denna roll behöver du vara flexibel, strukturerad och initiativrik. Du är den första person som våra brukare möter, varpå det är viktigt att du är trygg i dig själv och i din yrkesroll som socialtjänstrepresentant. Du en god kommunikatör och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du behöver ha en egen inre motor och ett driv i skapandet av ditt eget arbete. Du är en person som ser möjligheter och hittar lösningar för att möta målgruppens behov genom att lyssna in, vara engagerad och modig. Personliga egenskaper väger tungt för den här tjänsten.

Låter det spännande? Varmt välkommen in med din ansökan till tjänsten!

ÖVRIGT
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.

Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb