Socialsekreterare till utredning barn och familj

Arbetsbeskrivning

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Med över 21 500 medarbetare är Malmö stad en av de största arbetsgivarna i Skåne. Vi har över 400 yrkeskategorier representerade inom 18 förvaltningar. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med att påverka?

Stadsområde Söder är ett av Malmö stads fem stadsområden. I Söder bor ca 56 000 Malmöbor och här möts människor från hela världen. Stadsområdesförvaltning Söder är en ny förvaltning sedan den 1 juli 2013. Här arbetar ca 950 anställda i en stimulerande och spännande miljö där utveckling bygger på våra chefers och medarbetares engagemang för våra medborgare. Våra ansvarsområden är Områdesutveckling och lokal kultur- och fritidsverksamhet, Vård och omsorgsverksamhet samt Individ och familjeomsorg. Våra medarbetare möter medborgarna i livets alla skeden. Vi har ett offensivt förhållningssätt som tar vara på alla möjligheter att stärka stadsområdenas verksamheter ur både ett medborgar- och brukarperspektiv.

Stadsområdesförvaltning Söders avdelning för Individ- och familjeomsorg genomgår nu en organisationsförändring för att bättre kunna möta malmöbornas behov. Framöver kommer avdelningen vara indelad i tre enheter: en enhet med särskilt fokus på barn, ungdomar och deras familjer, en enhet med särskilt fokus på ekonomiskt bistånd samt en enhet med fokus på vuxna (missbruk och hemlöshet) i stadsområde Söder. Vi har det kommunövergripande uppdraget för Skolfam och har sedan 2014 även ett eget Skolfam Söder-team. Vi arbetar med verksamhetsutveckling enligt LEAN inom hela avdelningen.

Sektionen för utredning barn och familj 2 består av ett team med utredare och ett barnmottagsteam. En av våra uppskattade medarbetare i utredningsteamet är föräldraledig och vi behöver nu en ny kollega som vill bidra med sin erfarenhet och kompetens avseende barnutredningar. Ett gott arbetsklimat, respekt, förtroende och tillit till varandra är viktiga framgångsfaktorer i båda teamen.

ARBETSUPPGIFTER
Som utredande socialsekreterare kommer ditt huvudsakliga uppdrag vara att bedriva barnavårdsutredningar enligt SoL och LVU samt att genomföra uppföljningar och omprövningar av bistånd enligt Barns behov i centrum (BBIC). I utredningsarbetet ingår också samverkan med barnens nätverk och aktörer såsom skola/förskola, BuP och polis samt att bedriva motivationsarbete med familjen. I ditt uppdrag ingår även att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen.
Tjänsten innebär stor variation och även om du har lång erfarenhet bjuds du på utvecklingsmöjligheter. Inom uppdraget ser vi medverkan i det systematiska kvalitetsarbetet som betydelsefullt.

Som anställd hos oss erbjuds du såväl intern som extern handledning, fyra läsdagar/år, flexibel arbetstid och friskvårdsbidrag.

KVALIFIKATIONER
För att arbeta hos oss som socialsekreterare är socionomexamen ett krav samt minst tre års erfarenhet av socialt arbete.
Vi förutsätter att du har goda kunskaper gällande aktuell lagstiftning på området och barns och ungas utveckling.
Meriterande är att ha arbetat med att utreda barn utifrån BBIC och det är också meriterande om du arbetat med myndighetsarbete i minst 1 år.
Det är också meriterande om du har erfarenhet av ProCapita, samtal med barn och MI.
Du måste ha god organisatorisk och administrativ förmåga samt ha lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter. Då dina kontaktytor är många är det viktigt att du kan kommunicera väl i både tal och skrift samt att du är lugn och kontrollerad i stressiga situationer.

Eftersom samverkan/samarbete är en stor del i arbetet är det en förutsättning att du trivs att arbeta tillsammans med andra och har lätt för att samarbeta med barn och deras familjer. Du behöver vara noggrann och strukturerad och ha god förmåga till analys och reflektion.
Som socialsekreterare hos oss är det viktigt att du har intresse för kvalitetsarbete då vi har påbörjat införandet av LEAN.

ÖVRIGT
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Sökande som inte lämnat eller uppvisat giltigt registerutdrag kommer inte anställas.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-704 704. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.

Ansökningarna kommer att behandlas utifrån de uppgifter som registreras i din digitala ansökan, så var noga med att föra in alla meriter du vill göra gällande på ett korrekt sätt innan ansökan skickas iväg.

Observera! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Malmö stad och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Isabell Ahl
040-34 57 30
Sektionschef Isabell Ahl
040-34 57 30, 0701-46 60 47
Sektionschef Annelie Lindstedt
040-34 38 41, 0708-75 49 73
Sektionschef Ulrika Nederman
040-34 09 36, 0768-69 14 82
Sektionschef Carina Kyrönen
040-34 55 59, 0768-72 23 43
IoF-sekreterare Nina Jönsson
040-34 55 73
IoF-sekreterare Nina Jönsson
040-34 55 73, 0721-64 26 69
Enhetschef Marie Johanson
0730-47 81 47
Sektionschef Annsophie Berggren, t o m 160715
040-34 57 30
Sektionschef Hannah Sjöholm, fr o m 160718
040-34 51 49

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad, IoF Barn och familj Malmö
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast enligt överenskommelse och t o m 2016-08-31. .
  • Publicerat: 26 maj 2015

Besöksadress

August Palms plats 1 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024