Socialsekreterare till Vuxenenheten

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 37 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun ansvarar för omsorg och service, upplysningar, råd och stöd till utsatta barn och deras familjer, familjerättsliga frågor, vård och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik, ekonomisk hjälp samt annat bistånd enligt socialtjänstlagen.

Verksamheten består av sju funktionsindelade enheter; Barn- och familj 0-12 år, Ungdom 13-19 år, Vuxen, Ekonomi, Familjerätt, Sandvikens familjecenter samt Boende för ensamkommande flyktingbarn. Utöver enheterna finns en central administrativ stab.

Vuxenenheten är kommunens missbruks- och beroendevård.
Inom enheten arbetar drygt 20 personer. Själva navet i verksamheten är socialsekreterargruppen. Till enheten hör även ett HVB-hem, öppenvårdsverksamhet, arbetsträningsverksamhet, boendestödjare och ett sk högtoleransboende.




ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär handläggning av ansökningar och anmälningar rörande personer som till följd av ett missbruksproblem och/eller beroende kan vara i behov av stöd- och behandlingsinsatser. Till arbetsuppgifterna hör även uppföljning av beviljade insatser samt upprättande av yttranden. Inom ramen för handläggning sker motiverande, utredande och stödjande samtal.
Arbetet som socialsekreterare hos oss omfattar även samarbete med övriga enheter inom vår förvaltning och inte minst med behandlingspersonal inom vuxenenheten samt en rad externa verksamheter och myndigheter. Vi har till exempel ett nära samarbete med landstingets beroendevård (Beroendecentrum västra Gästrikland)

Ett utvecklingsarbete har nyligen inletts för att verksamheten bättre ska kunna möta de behov som nu finns, en stor del i det är arbetet med samsjuklighet. Ett annat stort område som kräver utveckling är eftervården.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som bedöms likvärdig.
Erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal socialtjänst är meriterande.

Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med förmåga till reflektion
och att du uppskattar ett kreativt och händelserikt arbete!
Arbetet hos oss förutsätter både flexibilitet och förmåga till struktur.
För att kunna arbeta hos oss ska du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska kunna arbeta självständigt men även vara bra på att samarbeta.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.


ÖVRIGT
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024