Socialsekreterare till vuxenenheten, beroende

Socialsekreterare till vuxenenheten, beroende

Arbetsbeskrivning

Hedemora – Dalarnas äldsta stad – är en ekokommun i södra Dalarna med 15 300 innevånare. Förutom en levande landsbygd finns i Hedemora modern industri med gamla anor. Här erbjuds stora möjligheter till ett rikt friluftsliv, närhet till högskola och goda förbindelser med bl a Stockholmsregionen. Hedemora kommuns vision är att skapa en bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas.

Hedemora kommun är kommunens största arbetsgivare med över 1400 medarbetare inom ett hundratal olika spännande yrken. Kommunens övergripande strategiska mål är att skapa möjligheter för en god livskvalitet och god omsorg, få människor att välja Hedemora kommun som bostadsort. God livskvalitet innebär bland annat att Hedemora kommun är en ekokommun med goda boendemöjligheter, att vi utvecklar kultur- och naturmiljöer, erbjuder bra förskolor och grundskolor, en gymnasieskola med utbildning av högsta kvalitet, samt utvecklar en positiv och stimulerande miljö för näringslivet.

ARBETSUPPGIFTER
Omsorgsförvaltningens vuxenenhet söker en Socialsekreterare med inriktning vuxna med beroendeproblematik.

Arbetsgruppen består av en 1:e socialsekreterare samt tre socialsekreterare och vi söker nu en kollega till enheten som arbetar med utredningar och insatser avseende personer med beroendeproblematik.
Det är av stor vikt att du är förtrogen med lagstiftningen och övriga bestämmelser som styr vår verksamhet. Arbetsuppgifterna består av att motta inkommande ärenden, bedöma, utreda och fatta beslut enligt SoL och LVM samt följa upp beviljade insatser för personer inom den aktuella målgruppen. Det är meriterande om du har arbetat med myndighetsutövning gentemot målgruppen tidigare då mottagandet av nya ärenden ställer krav på kompetens och trygghet i arbetet. Det är även meriterande om du har utbildning i ASI och har arbetat i systemet Procapita.

I arbetsgruppen ingår även kommunens öppenvård Stinsen där vi i nära samarbete arbetar med behandlingsinsatser på hemmaplan. Ett utvecklingsarbete pågår för att utöka tillgängligheten för vår målgrupp.

Som medarbetare hos oss arbetar Du med en helhetssyn på både människor och verksamhet. Du har fokus på att bemöta varje individ med värdighet och respekt med utgångspunkt i att stärka den egna förmågan och motivera till förändring. En viktig del i arbetet är också samarbete och samverkan, såväl internt som extern.
Vi anser oss vara en sammansvetsad, positiv och kompetent arbetsgrupp och vi hoppas du vill bli en del av den!

Vi erbjuder bland annat flextidsavtal, friskvårdstimme, extern handledning, semesterväxling samt tillgång till gym och bad i Vasahallen till ett reducerat pris.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig högskoleutbildning och framförallt har erfarenhet av målgruppen.

Vi önskar att du är en lugn och trygg person med goda kunskaper inom gällande lagstiftning och regelverk. Vi ser gärna att du är engagerad, tydlig och flexibel samt bidrar med en positiv inställning.
Dina datorkunskaper är goda. B-körkort är ett krav.
Du är samtidigt självgående och har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid din personliga lämplighet.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod.

Vi eftersträvar mångfald på vår arbetsplats.

Vi har gjort vårt medieval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag.

VÄLKOMMEN med Din ansökan via offentliga jobb.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hedemora kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2021
  • Ansök senast: 13 juni 2021

Liknande jobb


Socialsekreterare - barn och familj vikariat

16 maj 2024

16 maj 2024