Socialsekreterare utredningsenhet ungdom

Socialsekreterare utredningsenhet ungdom

Arbetsbeskrivning

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles 3 300 medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Utredningsenhet ungdom som tillhör myndighetskontoret inom Välfärd Gävle består av 20 socialsekreterare, en administratör samt en enhetschef. Enhetens uppdrag består i att utreda barn och ungdomars behov i åldern 13-17 år och därefter besluta om lämpliga insatser enligt SoL eller LVU samt att lämna yttranden till åklagare och polismyndigheter enligt LuL. Enheten har nyligen ingått i ett forskningsprojekt tillsammans med Högskolan i Gävle kring socialsekreterares arbetsmiljö, just nu arbetar vi vidare med det som visat sig framgångsrikt under forskningstiden.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna består av myndighetsutövning enligt SoL, lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om unga lagöverträdare (LuL) genom att göra utredningar samt uppföljning av beviljade biståndsinsatser. Arbetet innebär även att vid behov placera barn och ungdomar och därefter följa upp vården kring de som är placerade i familjehem, hem för vård och boende (HVB) eller på SiS-institution. I dessa ärenden arbetar man tillsammans med en kollega som har till sin uppgift att följa vården av placerade barn och ungdomar. Arbetsuppgifterna innebär resor inom och utom länet.

KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver socionomexamen, 210 hp, eller motsvarande i äldre system samt B-körkort för manuellt växlad bil. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning enligt BBIC är meriterande.

För att lyckas i yrkesrollen ser vi att du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt i både tal och skrift. Du ska ett flexibelt förhållningssätt samt en god analytisk förmåga.

Arbetet innebär många kontaktytor mot samhället då du kommer att få träffa många människor med olika erfarenhet och bakgrund ställs stora krav på ett gott bemötande. Då en del av arbetet sker självständigt ser vi det som fördelaktigt att du har erfarenhet av att på egen hand driva processer och arbetsuppgifter framåt. På denna befattning kräver arbetsgivaren utdrag ur Polisens belastningsregister, utdraget ansöker du från Polisens hemsida.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, Välfärd Gävle
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 februari 2020
  • Ansök senast: 28 februari 2020

Liknande jobb


13 maj 2024

Socialsekreterare till myndighet äldre

Socialsekreterare till myndighet äldre

13 maj 2024

13 maj 2024