Socionomer till mottagningsenhetens olika funktioner

Socionomer till mottagningsenhetens olika funktioner

Arbetsbeskrivning

Mottagningsenheten för barn och ungdom, Svartbäcksgatan 44

Vi söker dig som är socionom och har ett intresse för att arbeta med barn- och ungdomar 0-20 år på vår mottagningsenhet i Uppsala. Du är intresserad av utvecklingsarbete och trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Här är du förvaltningens ansikte utåt och familjernas första kontakt med socialförvaltningen. Vi erbjuder ett omväxlande arbete i olika funktioner där du tillsammans med kollegor gör skillnad för barn och ungdomar i Uppsala. Låter det intressant? Då ser vi fram emot din ansökan!

Mottagningsenheten är en kompetent och trygg arbetsgrupp som består av ca 20 medarbetare som har till uppgift att inregistrera, göra förhandsbedömningar, ge råd, stöd och information till allmänheten och professionella. Till mottagningens ansvarsområde hör även hantering av inkomna anmälningar utifrån vistelsebegreppet dvs. barn och unga som inte är folkbokförda i Uppsala kommun, samt kartläggning, utveckling och individärenden barn och unga inom området prostitution och människohandel mot sexuella ändamål.

Vårt arbete styrs till stor del av verksamhetens öppettider och den jourverksamhet som bedrivs under kontorstid. Mottagningsenheten leds av en enhetschef samt två teamledare som finns som ett vardagsnära stöd för socialsekreterarna. På enheten har vi dessutom stöd av administrativa resurser som underlättar vårt arbete.

Vi söker nu medarbetare till några olika inriktningar inom vår enhet:

• Socialsekreterare med inriktning mot hela ärendeprocessen utifrån vistelsebegreppet samt utveckling och handläggning gällande prostitution och människohandel mot sexuella ändamål.
• Socialsekreterare med inriktning på förhandsbedömningar och jourfunktion under dagtid samt råd, stöd och information.
• Administrativ socionom: hanterar inflödet av anmälningar och ansökningar, gör utredningar efter begäran om överflyttning från annan kommun, utvecklar verksamheten för ökad rättssäkerhet och ett digitalt flöde.



Din bakgrund
Vi söker dig som har bred kunskap inom området, stor respekt för rättssäkerhet och har erfarenhet inom socialt arbete i stort och som vill vara familjer och professionellas viktiga första kontakt med socialförvaltningen. Du har socionomexamen och har tidigare erfarenhet av myndighetsarbete. Du har erfarenhet av att möta barns utsatthet, krishantering och samtal med barn/unga och deras familjer likväl som att du har erfarenhet av dokumentation inom myndighetsutövning. Vi ser positivt på om du har utbildning och kunskap i BBIC och Signs of safety. Om du har B-körkort är det också meriterande för tjänsten. Det är en förutsättning att du har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift, om du behärskar andra språk utöver dessa kan det vara meriterande.

För att fungera bra i rollen behöver du vara lösningsfokuserad och ha lätt för att fatta beslut trots pressade situationer. Du är lugn och samlad i alla situationer och har förmåga att behålla fokus på rätt saker. Du är dessutom flexibel och anpassar dig snabbt till ändrade omständigheter och kan utan problem hantera omprioriteringar i dagens planering då uppdraget till stor del baseras på ett ständigt inflöde av nya ärenden. Det kräver också att du är bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete.

Upplysningar
Välkommen med din ansökan och bifoga gärna en kopia på din socionomexamen!

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Mårdh på 018-727 99 01 eller teamledare Maria Eng på 018- 727 99 11.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 03.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 mars 2023
  • Ansök senast: 26 mars 2023

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


20 maj 2024

Kurator till BUP, DBT-barnmottagning

Kurator till BUP, DBT-barnmottagning

20 maj 2024

Socialsekreterare - barn och familj vikariat

16 maj 2024