Specialist IT

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsbeskrivning
Vägverket arbetar för att din resa på Sveriges vägar ska vara så smidig, säker och miljöanpassad som möjligt. Vi har ansvar för frågor som rör vägar, trafik och trafikanter. Vägverket finns i hela landet med huvudkontor i Borlänge. Verksamhetsområde Samhälle ansvarar för den dagliga kundnära kontakten med allmänhet och samarbetspartners när det gäller samhällsutveckling, planering, utredningar, sektors- och myndighetsfrågor samt drift och underhåll av det statliga vägnätet. Samhälle är tillsammans med Vägverkets huvudkontor ansvarigt för prioriteringar och beställer genomförandet av väginvesteringar. Nu söker vi 2 specialister IT med inriktning servicehantering till vår nya sektion IT- infrastruktur och Servicehantering.
Verksamhetsområdet Samhälle har både nationell och regional organisation med drygt 1000 medarbetare. Målen för Samhälle är att stärka det kundnära arbetet med kommuner och samarbetspartners, införa mer effektiva och enhetliga arbetssätt och lösningar samt få bättre genomslag i utbytet mellan nationellt och regionalt arbete. Enheten Informationsteknik ansvarar för att anskaffa och förvalta informationsteknik åt hela det nya Vägverket och är uppdelad på följande sektioner; ITS-teknik, IT för Grunddata/Väg och Administrativa System.
Enheten jobbar nära alla verksamheter för att IT ska vara den strategiska tillgång som Vägverket behöver. Vi ansvarar för att ta fram IT-lösningarna som är effektiva och väl anpassade till verksamhetens behov. Vi tar också ansvar för att Vägverkets IT-miljö nyttjas på bästa sätt och att alla verksamheter har tillgång till den teknik och information som behövs . Du och dina kollegor deltar aktivt i nätverk, bidrar till att utveckla verksgemensamma arbetssätt och tar del i ansvaret för genomförande. Sektionen är under uppbyggnad och har en planerad verksamhet för 10-15 medarbetare på flera orter i landet inklusive konsulter på uppdragsbas.

Arbetsuppgifter
Kravställning på leveranseffekt kring infrastruktur leverans, hantering av löpande servicenivåer och löpande leveransuppföljning. Leverantörskontakter kring enskilda löpande beställningar. Övergripande leverantörshantering sköts av Ledningsfunktion IT och IT-Leveransstyrningsfunktionen.
Servicehantering täcker ett antal områden som beskrivits i området ovan. Syftet är att fungera som ett sammanhållande gränssnitt mellan tillämpningsförvaltningen/de tekniska förvaltningsledarna inom Vägverket och infrastrukturleveransen från Vägverkets och Banverkets it-avdelningar. Ansvaret för dessa områden delas mellan flera roller, som ansvarar för utformning och löpande förbättring av arbetsflöden/processer inom området samt driver den löpande verksamheten inom området. Av de två roller vi nu rekryterar för att besätta med anställd personal skall den ena ha inriktning mot incident- och problemhantering, den andra mot ändrings- och konfigurationshantering.

Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning med inriktning inom IT eller annan kompetens vi finner likvärdig. Minst 5 års erfarenhet av arbete inom IT-infrastruktur med kravställning, design och livscykelhantering är ett krav. Minst 2 års erfarenhet av servicehantering och beställning i förhållande till extern IT-leverantör och dokumenterad erfarenhet av tillämpningsförvaltning är ett krav.

Du har förmåga att bidra till ett effektivt arbetssätt, samverka brett för att nå överenskomna resultat och är van att hantera olika projekt parallellt. De personliga egenskaperna kommer därför att väga tungt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vägverket
  • 2 platser
  • Heltid
  • Publicerat: 27 juli 2009
  • Ansök senast: 24 augusti 2009

Liknande jobb


klienttekniker

klienttekniker

12 april 2024

Förvaltningsledare IT

8 februari 2024

Learning & Development Specialist

Learning & Development Specialist

25 januari 2024